Canfor är ett av världens största skogsbolag när det gäller sågade trävaror, pappersmassa och papper. Bolaget, som har sin bas i Vancouver i Kanada, har i dag 25 sågverk i Kanada och USA samt fyra massabruk, ett pappersbruk och tre pelletsfabriker. Nu lägger de i ännu en växel och övertar majoriteten av sågverkskoncernen Vida i Sverige med sina 1050 anställda. Affären på nästan fyra miljarder väntas vara klar i början av 2019. I Vida ingår nio sågverk varav det i Hjältevad är ett. I den delen ingår även verksamheten i Bellö. I Vida Buza i Hjältevad arbetar 87 personer varav 15 arbetar i Bellö.
Vad innebär affären för Hjältevad och kommer Bellödelen att läggas ner?– Vi rullar på som vanligt. Det blir inga förändringar. Tittar man på längre sikt så har vi stärkt vårt ägarförhållande ytterligare med en stark ägare. Bellö är en viktig pusselbit i verksamheten och har en viktig förädling vi inte har i Hjältevad, så verksamheterna är tätt ihop, säger Vida Bruzas vd Magnus Petersson.
Vid den mindre anläggningen i Bellö sker torkning, hyvling samtidigt som det finns en betydande magasinkapacitet, dessutom har anläggningen en fingerskarv.
Magnus Petersson säger att Canfor i grunden är ett producerande sågverksföretag och att det är anledningen att man visat intresse. Vida och Canfor har under många år haft kontakt både vad gäller utbyte kring bland annat teknik och information och har även sålt och köpt av varandra.
Koncernchef Santhe Dahl och vice koncernchef Måns Johansson kommer att fortsätta leda den svenska verksamheten. De är de som har störst andel av de resterande 30 procent av aktierna.
– Vi är fem ägare där jag kommer att äga 20 procent, säger Santhe Dahl, som förklarar att affären är ett led att lösa generationsfrågan.
– Vi tycker de är oerhört bra köpare och det är inget riskkapitalbolag. Det är många andra industrier som köps upp för att läggas ner men råvaran finns här och man betalar inte det här för att lägga ner utan för att växa i Sverige och Europa. Hjältevad är den tredje största anläggningen och det kommer att hända positiva saker i Hjältevad inom vad jag tror en femårsperiod.
– Som skogsägare och anställda kan jag inte se annat än det blir positivt.
Varumärket behålls som det är idag.
– Vi kommer att växa som Vida. Det är oerhört viktigt för mig, säger Santhe Dahl.