Absolut vatten

Ett glas absolut vatten, tack". Den japanske ingenjören sveper glaset och vad vi vet så lever han än idag. Framställningsmetoden till drickat är nämligen minst sagt ovanlig: genom avgasröret på Honda FCX! Det är nämligen en bränslecellsbil vars enda utsläpp är absolut vatten och som ger upphov till en gigantisk baksmälla för alla oljeshejker I framtiden är det vätgas som gäller, men det vill till att ha en nykter syn när prototypen för 40 miljoner sätts i rullning. Häng med på en berusande provkörning!

Foto:

Honda2005-04-22 07:05

Vi befinner oss i bankstaden som är världsberömd för sitt fina vatten, här ligger den underbara Genèvesjön och ett stenkast härifrån tappas Evian. Det är klart att världens dyraste "vattenspridare" ska provköras bland snöklädda alptoppar - vilket också är poängen med turen. Honda FCX är nämligen den första bränslecellsbilen som klarar av tjugo minusgrader utan att avgaserna (ursäkta vattnet) hinner bilda isproppar. Tyvärr är leveranstiden lång: år 2020 startar den storskaliga försäljningen.

Rymden inspirerar
Man skulle kunna tro att en bil som tangerar 40 mille skulle ha häftig formgivning och prestanda till bristningsgränsen, men nää! Honda FCX är nämligen ful som stryk och du förlorar helt klart accelerationstävlingen vid stoppljuset. Ändå är vi alla vinnare eftersom bilen visar vägen till ett hälsosammare klimat på jorden.
Fast egentligen är det rymdteknik vi snackar om - den moderna bränslecellen utvecklades nämligen av NASA och tekniken drev exempelvis elektriciteten på den första månlandaren: Apollo 11. Hur det gick med spillvattnet i rymden? Jo, precis som ingenjören i ingressen så drack astronauterna upp det och Niel Armstrong lever ju än idag. Även drivmedlet till bränslecellsstacken är hämtat från rymdindustrin, vi snackar förstås vätgas.

Ett evigt batteri
Det är oerhört explosivt och ska hanteras med största försiktighet, vilket japisarna har löst med två okrossbara högtryckstankar. Annars skulle vi själva hamna på månen vid en krock?
Med tungan rätt i mun och med en sista "kör försiktigt" hälsning från pressbossen (vars naglar är rejäl nertuggade vid det här laget) tar jag plats bakom ratten. Förarmiljön ser ut som i vilken vanlig personbil som helst och sätena är riktigt bekväma.
Jag håller foten på bromsen och petar i driveläget - men egentligen är manövern ett spel för gallerierna för någon riktig växellåda existerar inte.
Den behövs inte eftersom elmotorn levererar 109 hästar och ett vridmoment på hela 272 Nm direkt från start. Ett rejält tryck på gasen och vi susar fram på motorvägen mot Lausanne, totalt ljudlöst! Hur fungerar då en bränslecell? Jo, tekniken är i princip ett "evigt batteri" där energin produceras hela tiden. Grunden är en kemisk reaktion mellan vätgas och syre, vilket i sin tur frigör elektroner. Det driver sedan elmotorn som i sin tur får framhjulen att snurra. Kvar blir bara absolut vatten och moder jord slipper bakfylla. Låt oss utbringa en skål för absolutisten Honda FCX!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!