Bjuder på mer av allt

Från att ha varit intetsägande och slätstruken under närmare trettio års tid så hände något radikalt med den åttonde generationens Honda Civic som hade premiär 2006. Tiden rullar fort när man har roligt och nu är det dags att presentera en ersättare där i princip allt är nytt - ändå känns bilen så märkligt välbekant. Nya Civic har exempelvis fått mer kvalitetskänsla, mer förfinad design och mer personlighet. Med andra ord lite mer av allt. Frågan är om det räcker?

Foto:

Honda2012-02-07 07:37


Honda Civic har byggts i sexton miljoner exemplar sedan introduktionen 1972 och i Europa tillhör bilen bästsäljarna i klassen. Nu har engelsmännen återigen kavlat upp ärmarna och byggt en ny bil. Engelsmännen? Tja, glöm Sven Jerrings klassiska idrottsreferat om "japaner, japaner och åter japaner". Hondas bilar som säljs här kommer nämligen från Swindon.

Fräck design
Den yttre designen är något dämpad jämfört med sin oblyga föregångare - ändå känns formen extremt välbekant. Sanningen är att åttio procent av alla karossplåtar är nya och längden har ökat med fem centimeter medan övriga mått är snarlika med gamlingen. Designen känns fräsch och bakdörrarna har fortfarande dolda handtag medan de trekantiga avgaspiporna är borta. Att glida ner i framstolarna känns även det bekant då layouten är i princip densamma, fast ändå ny med bättre materialval. Genom ratten ser man den analoga varvräknaren och strax ovanför hittar vi en digital hastighetsmätare. Men att ha en "vanlig" handbromsspak känns varken modernt eller trendigt. Vi trycker på den röda startknappen, vips sparkar motorn igång och vi backar ut från parkeringsfickan. Men det är ingen lätt uppgift då sikten fortfarande skyms av den läckra, men ack så höga, baken.

Kör i motvind
I baksätet färdas två personer bekvämt och bagaget rymmer 477 liter, men som tidigare kan utrymmet växa. Antingen viks baksätets sittdynor upp som på biografstolar eller så kan man fälla ryggstöden och vips går det att stuva in 1 378 liter. Motorerna består av varvvilliga bensinfyror på 100 (171 900:-) respektive 142 hästkrafter (188 900:-) samt en miljöklassad diesel på 150 (229 900:-). Vi provkörde den sistnämnda maskinen som gör noll till hundra på 8,5 sekunder, toppar 217 och dricker måttliga 0,42 liter milen.
För att hålla soppasiffrorna nere så ingår start/stopp-system och förare med rent samvete kan trycka på en grön knapp till vänster om ratten. Vips så börjar såväl motorn som luftkonditioneringen att arbeta snålare och det känns lite som att köra i motvind. Honda Civic är en körglad rackare och på de spanska bergsvägarna runt Malaga suger sig däcken fast i asfalten. Även om vår pärlgröna testkärra har fått mer av allt så kanske någon vill ha mer pulver under huven. Ja, då är det bara att invänta Type R som ska begåvas med en turbosnurra på 210 hästar om skvallret stämmer.
Då blir det genast ännu mer av allt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!