Många diggar jazz som musikform, men även själva bilmodellen med samma jazziga namn har slagit igenom. Den första versionen av japanen dök upp 2001 och har sedan dess sålts i två miljoner exemplar världen över. Av dessa har en halv miljon letat sig till Europa, men märkligt nog bara ett fåtal till Sverige. Det ska den nya versionen råda bot på tack vare ett "grymt gung".
Unika biostolar
Nya Honda Jazz ser nästan identisk ut med sin föregångare, men utvecklingsbossen Toshiyuki Harada lovar och svär att nittio procent är nytt. Det märks bland annat om vi tittar på måtten eftersom bilen legat i sträckbänk och dragits ut sex centimeter på längden och fyra på bredden. Kupén imponerar stort med sin genomtänkta konstruktion och det är fortfarande tack vare placeringen av - bränsletanken! Den gömmer sig mitt under bilen och därmed är fältet öppet för en magisk interiör. För det är nästan som ett litet trolleri när man fäller hela baksätet: nackstöden åker in automatiskt, sittdynan försvinner ned och vips har man ett helt plant lastgolv som rymmer instrumenten till ett helt jazzband. På tal om plats så erbjuds gott om den varan i såväl fram- som baksäte. Sittkomforten är alldeles förträfflig och rymmer både en gitarrist, saxofonist, pianist, flöjtist samt cellist. Inte illa på blott 390 centimeter.
Snålast i klassen
I väntan på en dieselspis förlitar sig nya Honda Jazz på två helt nya bensinare på 90 respektive 100 hästkrafter, varav den större rackaren för 149 900 kronor förväntas bli storsäljaren. Det är en riktigt trevlig och varvvillig historia som klarar hundrastrecket på 11,4 sekunder och toppar 182 km/h. Alltså normala siffror för en 1,4-liters bensinmaskin med handjagad låda, men däremot överraskar soppaförbrukningen: vad sägs om 0,54 liter milen?
Det är rena dieselsiffror och kan faktiskt sänkas ytterligare i kombination med den sexväxlade halvautomaten i-Shift som manövreras antingen automatiskt eller med paddlarna på ratten. Tyvärr skiljer det några ynka gram till miljöbilsgränsen, vilket är synd med tanke på att ägarna därmed går miste om miljöbilspremien. Honda Jazz är slutligen en riktigt trevlig småbil som är med på noterna precis lika bra som Louis Armstrong!
Det svänger om Jazz
Vad har Louis Armstrong, Duke Ellington och Ella Fitzgerald gemensamt med dagens testbil? Jo, alla har satt jazzen på världskartan. Honda Jazz är nämligen en bil som det svänger om och den lanseras just nu i en förnyad version. Det är ungefär som att lyssna på Armstrongs gamla vinylskivor i nytt remastrat cd-utförande: förändringarna finns där och gör susen, men allt känns ändå så himla välbekant.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!