En bil att räkna med

En siffra kan säga mycket, flera kan leda till huvudbry och lägger du ihop dem kan du få ett lovande resultat. Japanerna bjuder på en ordentlig funderare, för vad består av 65 procent nya delar, släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer och dricker 0,45 liter milen? Klurar du fortfarande? Addera då ett bagageutrymme på 589 liter och en prislapp på 244 900 och svaret blir fräcka 2-hjulsdrivna Honda CR-V 1,6 diesel.

Foto:

Honda2014-02-27 05:05


Vi befinner oss ett stenkast ifrån den svenska gränsen, närmare bestämt ca 10 mil bort om man tar fågelvägen vill säga. Väljer du däremot att ta färjan från Stockholm till Mariehamn är sträckan runt 130 km. Ja, vi pratar naturligtvis om finska Åland. Ön där endast 4,8 procent av befolkningen är finskspråkiga och hela 89,4 talar svenska.

65 procent nyttDet är inte längre självklart att man ska ha fyrhjulsdrift bara för att man har en SUV. Trenden går nästan i motsatt riktning, då många efterfrågar billigare bilar med tvåhjulsdrift och snålare motorer. Den fjärde generationen av Honda CR-V är baserad på sin föregångare men är till 65 procent ny. Karossen bjuder med sina mjuka linjer på ett lätt underbett och det välskulpterade bakpartiet kantas av LED-ljus som sträcker sig hela vägen upp till taket. Komforten är inget att klaga på, inte heller bagageutrymmet som sväljer 589 liter eller 1 669 som mest om du väljer att fälla baksätet. Något som tyvärr inte är helt enkelt. Det räcker således inte med ett handgrepp utan här måste man först vinkla fram baksätets sittdyna innan ryggstödet kan fällas framåt och sedan ner. Lite trixigt!

47 kilo lättareDen stora nyheten hittar vi under huven där en 1.6-liters turbodiesel på lätträknade 120 hästkrafter döljer sig. Lite snålt kan tyckas, men det räcker faktiskt. Den nya motorn bygger på Hondas "Earth Dreams Technology" och är en lättviktskonstruktion som är hela 47 kilo lättare än den större dieseln. Förbrukningen ligger på låga 0,45 liter milen och för att spara på dropparna finns även start/stopp-teknik. Dessutom finns en ECON-knapp som ändrar bilens gasrespons samtidigt som luftkonditioneringen börjar arbeta i ett snålläge, allt för att hålla nere förbrukningen.
Är man en "duktig" förare så skiftar instrumentbelysningen färg från vitt till grönt. Koldioxidutsläppet landar på 119 gram per kilometer samtidigt som bilen fixar hundrastrecket på 11,2 sekunder och toppar 182 km/h. Föregångaren som kom 2007 fick fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester, något som dagens CR-V lyckats plussa på med en stjärna och har numera full pott. Visst är nya CR-V en bil att räkna med!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!