En riktig VITaminboost

7 minuter, 51 sekunder och 42 hundradelar. Siffrorna talar sitt tydliga språk - det är nämligen rekordtiden för serietillverkade bilar med framhjulsdrift på Nürburgrings ökända nordslinga och sattes av dagens testbil.

Foto:

Honda2015-11-10 13:24


Honda Civic Type R imponerar stort och nuffrorna bräcker supersportbilar som Ferrari F430 och Lamborghini Gallardo. På med säkerhetsbältet - för nu blir det åka av!

Vi befinner oss i depån på Slovakia Ring redo att rasta våran Honda Civic Type R några varv runt banan. Det är nästan så man känner doften av bränt gummi där den står. Så laddad ända från däckmönstret på 19-tumshjulen och hela vägen upp till det välvda taket. Men innan vi sätter oss bakom ratten tar vi oss ett ärevarv runt testkärran.


Den rakbladsvassa designen drar blickarna till sig och den låga fronten ser ut att smeka asfalten med millimeterprecision. Den svulstiga baken toppas av en gigantisk vinge, vilken inte enbart är en iögonfallande detalj utan vingen ska även ge bilen tillräckligt med "downforce". Sänker man blicken så syns de dubbla avgaspiporna som sticker ut på varje sida om diffusorn och lite varstans finner vi stora luftintag. Handbromsspaken lever vidare och instrumentpanelen bjuder på en centralt placerad analog varvräknare vars rödmarkering börjar vid 7 000 varv medan hastighetsmätaren visas digitalt vid vindrutan. De läckra framstolarna har röd och mörkgrå mocka med matchande sömmar och är dessutom broderade med "Type R".

Läs mer i tisdagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!