En rullande legend

Zell am See ligger inbäddad bland snöklädda alptoppar och den vackra Zellersjön. Vi befinner oss i en österrikisk idyll med timmerhus och praktfulla blomsterutsmyckningar på balkongerna. Det är nästan så man kan tänka sig resonemanget på PR-avdelningen: "blir inte journalisterna impade över bilen så lär de bli det av omgivningen". Men det är ingen fara - Honda Legend är ett nytillskott med hög kvalitet och en fyrhjulsdrift som vi inte sett maken till!

Foto:

Honda2006-08-25 06:33

Audi har visat att drivning på alla fyra hjulen kan vara ett starkt argument gentemot tillverkare som gjort bakhjulsdrivningen till sitt kännemärke. I premiumsegmentet anses ofta framhjulsdrift vara ett nödvändigt ont, i synnerhet om motorn är placerad på tvären. Hondas kluriga ingenjörer har löst detta genom att ge sin glidare på 496 centimeter ett drivsystem som inte bara når upp till egenskaperna hos konkurrenterna, utan även går ett steg längre. Bilen hjälper nämligen föraren att ta sig säkert genom kurvorna.

Skön förening
Honda Legends formgivning kan man samfatta med tjugotre bokstäver: diskretion är en hederssak. Visst är linjerna harmoniska, men lite mer kaxighet hade inte skadat. Enligt marknadssnubbarna är köparen en man som passerat femtiofem vårar och som är villig att prova på något nytt men som inte vill stoltsera med sin inkomst på garageinfarten. Ja, grundpriset börjar trots allt på 483 900 kronor men då ingår en uppsjö av standardutrustning. På tal om "sjö" så är Zellersjön här en av Europas renaste och vattnet går faktiskt att dricka. Om vi hoppar in bakom ratten (med massor av inbyggda knappar) så är inredningen ombonad och lyxig. Materialvalen är av hög klass med trä, skinn och borstad aluminium i skön förening. Framsätena är utsökta med lagom stoppade skinnfåtöljer med inbyggd ventilation. Däremot undrar vi vart centrimetrarna tagit vägen när vi provsitter aktersoffan.

Hjälpande hand
Under huven erbjuds ett motoralternativ och det är en pigg vinkelsexa på 295 hästar. Maskinen arbetar silkesmjuk och har ett härligt "sound of music" vid runt sextusen varv. Den verkliga nyheten ligger i drivningen där japanerna utvecklat ett helt eget system som inte bara fördelar kraften mellan fram- och bakhjul utan även mellan bakhjulen individuellt. Systemet reglerar inte bara kraften dit där den behövs bäst, den kan även ge det yttre bakhjulet fem procent hastighetstillskott när bilen körs i en kurva. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men ger ett lättare och naturligare beteende vid kurvtagning. Tyvärr är bensinförbrukningen ingen uppmuntrande läsning och angivna tolv liter per hundra km är svårt att lyckas med. När det börjar gå uppför i backarna runt Zell am Zee springer mätaren upp betydligt - fast vid tjugo liter per hundra km tar det stopp. Trodde vi. Det visade sig nämligen att färddatorn inte klarar av att registrera högre förbrukning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!