Fräck uppstickare

Det sägs att man äter med ögonen och alla vet att en vackert uppdukad middag smakar bättre än en mikrovärmd snabbrätt. Ögonen säger sitt på stubinen och spelar den största rollen vid flörten, sommarstugeköpet eller valet av bil. Vi faller för formen och det börjar fler biltillverkare spärra upp ögonen för. De flesta älskar nya Honda Civics vågade kurvor och några halvblinda avskyr säkert fräckheten. Att den flirtiga testbilen tar skamgrepp på konkurrenterna är dock uppenbart!

Foto:

Honda2006-02-10 08:05

Vi parkerar intill den gamla hamnen i Nice, där båtarna går till Korsika och folklivet alltid är intensivt. Knappt har vi stigit ur bilen förrän en man kommer fram, går två varv runt bilen och ställer sedan frågan: "vad är det här för bil?" När han får veta att det är den åttonde generationens Honda Civic kommer nästa fråga. "En sådan vill jag ha, var kan jag köpa den?" Många kunder kommer säkert att reagera på samma sätt. Nya Honda Civic är nämligen en fräck uppstickare.

Spejsad interiör
Till skillnad från nästan alla nykonstruerade bilar så har Honda Civic inte blivit längre. Bilen har däremot blivit kortare och lägre - men erbjuder ändå större innerutrymmen! Detta känns som helt rätt väg i jakten på lägre vikt och därigenom lägre förbrukning. Den rakbladsvassa formgivningen väcker naturligtvis stort intresse och den enda plumpen är bakåtsikten som begränsas av spoilern över bakrutan, men det klarar man att leva med. Interiören är en härlig blandning av rymdskeppsatmosfär och praktiskt kombicoupé. Stolarna är lagom skålade och har hyggligt långa sittdynor. Instrumentpanelen domineras av marknadens största varvräknare som är placerad mitt i förarens synfält och flankerad av en bränsle- samt temperaturmätare. Hastighetsmätaren är digital och placerad precis under vindrutans nederkant. En annan smart finess är att baksätena kan fällas helt upp som på biomanér, låsas och ge ett 125 centimeter högt lastutrymme. Sittkomforten i baksätet (som även är fällbart 40/60) hör till de bästa i klassen så ingenjörerna har verkligen trollat med centimetrarna när man ritat den nya bilen.

Attackerar tyskarna
Motorerna är inledningsvis bensindrivna på 1,4 eller 1,8-liter. Lite senare lanseras även en modern oljebrännare (2,2 CTDI). Bilens köregenskaper passar helt klart bättre för den större nykonstruerade motorn med variabla ventiltider. Maskinen lämnar hela 140 hästar men måste på Hondavis hållas på ett relativt högt varvtal för att ge sitt bästa. Den manuella sexväxlade lådan matchar motorn fint och har en behaglig överväxelkaraktär på högsta växeln. När det gäller kvalitet har japanerna ett gott rykte att falla tillbaka på. Motor/växellåda är av högsta klass, inredningen modern och utseendet fräckt. Den passiva säkerheten är också väl tillgodosedd med antispinnsystem som standard på alla modeller liksom krockkuddar och krockgardiner. Frågan som återstår är om nya Civic förmår att på allvar attackera de tyska konkurrenterna i klassen? För första gången har japanerna en produkt som gör det möjligt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!