Från moll till dur

Honda Accord är bilvärldens svar på Wolfgang Amadeus Mozart - japanen är nämligen ett geni, men ändå förvånansvärt konservativ. Här blandas exempelvis en simpel pinne till huvöppningen med hyperavancerade säkerhetssystem. Gammalt blandas med nytt, precis som den världsberömda kompositörens symfonier. Måhända är det därför provkörningen går av stapeln i Wien? Staden var ju Mozarts favorittillhåll. Nya Honda Accord är en välstämd familjebil som är med på noterna!

Foto:

Honda2008-05-29 08:12


Vi har alla hört uttrycket "från moll till dur" och det betyder ungefär "från tråkigt till riktigt skoj", vilket kan sammanfatta utvecklingen av Honda Accord. Mycket vatten har runnit under Wiens broar sedan lanseringen 1976 och den senaste generationen bjuder på mängder av tekniska finesser. Men bakom testbilens vackra kulör "Royal Blue Pearl" finns även detaljer som för tankarna till den första generationen.

Krympt kostym
Honda Accord Tourer är en riktig snygging som mäter 473 centimeter mellan stötfångarna, modellen har alltså blivit fem cm kortare än gamlingen. "Hellre en snygg livsstilskombi än ful laståsna" resonerar japanerna.
Ändå sitter man utmärkt fram, däremot blir utrymmet i baksätet lite begränsat om föraren är lång - något som Accord delar med många andra mellanklassare. Inredningen är läcker och ett jättelyft mot föregångaren. Men i vissa avseenden är utrustningen förvånansvärt konservativ. Vad sägs exempelvis om en traditionell startnyckel liksom en vanlig handbromskrycka istället för elektroniska system? Jo, många höjer säkert på ögonbrynen. Men det som känns mest förlegat är ändå den simpla stödpinnen till motorhuven. Det hör knappast hemma i en bil för 300 000 kronor, även om det är en petitess. Annars är japanen en mycket modern bil med ett fint chassi och den absolut senaste säkerhetstekniken.

Unik autopilot
Honda har alltid erbjudit avancerade motorer och är inte för inte världens största tillverkare av förbränningsmotorer. Accord lanseras med bensinfyror på 156 respektive 201 hästkrafter samt en nyutvecklad dieselfyra på 150 hästar.
Testbilen har den största bensinmotorn som naturligtvis är försedd med ventilsystemet i-VTEC.
Det ser till att kraften kommer i ett jämnt flöde från starten till 7 000 varv, där toppeffekten plockas ut. Färden till hundra rullar på 7,8 sekunder och toppfarten är 227 km/h. Lägger du upp 59 000 spänn extra så erbjuds navigationssystem, avståndsradar och spårhållare.
På ren svenska innebär det att farthållaren fixar avståndet till framförvarande bil automatiskt och om föraren överskrider vägens markeringslinjer utan att blinkersen är påslagen så tar en "autopilot" över i tio sekunder.
Hondan är avslutningsvis en trevlig bekantskap och det är inga bekymmer att jobba på "Accord!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!