Gapar efter mycket

Volvo, Villa och Vovve - kan det bli mer svenskt än så? Tre klassiska "V" som präglat uppväxten för många av dagens bilköpare. Men något har hänt. Volkswagen har kört om Volvo i försäljningen till privatkunder, villan väljs bort mot bostadsrätt och katten är vårt populäraste sällskapsdjur. Begreppet stämmer inte längre och nu lanseras nya Honda Civic Tourer som också förvanskar sanningen. Den ser så slank ut, men bagaget slår både VW Passat och Volvo V70.

Foto:

Honda2014-07-01 04:05


Dagens testbil gapar efter mycket och sväljer faktiskt hela stycket. Honda Civic Tourer lastar hela 624 liter med baksätet uppfällt och är därmed marknadens rymligaste kombi. Om vi jämför med Volkswagen Passat Variant så är motsvarande siffra 603 medan Volvo V70 sväljer 575. Hondan lurar oss helt enkelt med sina slanka linjer.

Sjukt spejsadDet sägs att man äter med ögonen och alla vet att en vackert uppdukad middag smakar bättre än en mikrovärmd snabbrätt. Vad ögonen ser spelar oftast en avgörande roll vid flörten, husköpet eller bilvalet. Designen på Honda Civic Tourer känns riktigt fräsch och de största förändringarna jämfört med halvkombin hittar vi efter bakdörrarna, som fortfarande har dolda handtag. Japanen, som tillverkas i England, har blivit 23 centimeter längre och bjussar på ett smalt glasparti som sträcker sig från bakdörrarna hela vägen till bakljusen. Liksom tidigare är inredningen och speciellt instrumenteringen sjukt spejsad. Genom ratten ser man den analoga varvräknaren och strax ovanför hittar vi en digital hastighetsmätare. Allt är hippt och modernt, men mitt i allt nyskapande så finns en vanlig hederlig handbromsspak.

Tre nya "H"Vi trycker på den röda startknappen, vips sparkar motorn igång och vi backar ut från parkeringsfickan. Men det är ingen lätt uppgift då sikten skyms av den läckra, men ack så svåröverskådliga, baken. Under huven på vår testbil arbetar en 1,6-liters dieselfyra på 120 hästkrafter och strax utanför italienska Rom får vi chansen att känna vad storlastaren duger till. Ja, köregenskaperna gör ingen besviken och chassit är med på noterna. Noll till hundra rullar på drygt tio sekunder och förbrukningen ska kunna stanna på 0,38 liter milen.
Vill du hellre ratta en bensinmotor så är valet lika enkelt. Det finns bara ett alternativ på 1,8-liter och 142 hästkrafter. Honda Civic Tourer säljs i fyra olika utrustningsnivåer och grundpriset börjar på 195 900 kronor. De mest välutrustade versionerna har begåvats med ett adaptivt stötdämparsystem där föraren kan ställa in dämpningen i tre olika lägen: normal, komfort eller dynamiskt. Är det dags att vinka farväl till Volvon, Villan och Vovven och istället säga hej till Honda, Husvagn och Huskatt?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!