Honda rejält i "stöten"

Honda tittade tillbaka i tiden när man designade nya CR-Z. Du som var med på det glada åttiotalet känner tydligt igen linjerna som inspirerats av CR-X, men kollar vi under huven så är det framtiden som gäller. Där arbetar nämligen inte bara en motor - utan två. Bensinfyran samsas med en elmotor på totalt 124 hästkrafter och vips hamnar förbrukningen på halvlitern milen. Världens första sporthybridcoupé säger japanerna. Sant eller inte?

Foto:

Honda2011-08-23 04:05


1983 var det stora genombrottsåret för CD-skivan, Motorola släppte världens första handburna mobiltelefon och Honda hade världspremiär för CR-X. Det känns inte så fruktansvärt länge sedan, men tänk så mycket vatten som runnit under Amsterdams kanalbroar sedan dess. Vi befinner oss nämligen i tulpanernas och väderkvarnarnas förlovande land, Holland, för att provköra nya Honda CR-Z.

Förvillande namn
Vi behöver inte bråka mycket om designen. CR-Z är riktigt fräck med sina lysdioder i fronten á la Audi R8 och en kaxig tvådelad glasvägg i baken. Tja, den stora bakrutan för onekligen tankarna till ursprungsbilen fast numera rymmer bagaget 233 liter. Förkortningen CR-Z står för "Compact Renaissance Zero" och ska inte förväxlas med fransosernas Peugeot RCZ. Visst kan det tyckas vara lite otajmat att släppa två sportcoupéer med så förvillande lika efternamn samtidigt. Bakom ratten trivs man som fisken i vattnet och framstolarna är mycket behagliga, till skillnad från baksätet. Honda kallar bilen "2+2-sitsig" men det är extremt dåligt med utrymme i aktersoffan. Instrumentpanelen är spejsad till max, har ett virrvarr av knappar och alla mätare är digitala. Man skulle kunna tro att bilens tredimensionella instrumentering utvecklats av Nintendo. Det är bara Mario-gubben som fattas.

Vilken ljusshow
Låt oss nu titta in under huven - där arbetar en bensinfyra på 114 hästkrafter samt en liten elmotor på 14. Totaleffekten blir dock 124 hästar eftersom de båda drivkällorna levererar sin kraft vid olika varvtal. Noll till hundra rullar på sega 9,9 sekunder, toppfarten är 200 km/h samtidigt som den blandade förbrukningen hamnar på exakt halvlitern och koldioxidutsläppet är 117 gram. Honda CR-Z är dessutom världens första hybrid med en sexväxlad manuell låda vilket gör körningen mer aktiv.
Bilen kan däremot inte starta på enbart eldrift, men som kompensation finns ett start/stopp-system och vid exempelvis varje rödljus dör bensinmotorn för att sedan starta när det blir grönt. På tal om färger så finns tre olika körprogram: Econ, Normal och Sport. För att verkligen poängtera körprogrammen så skiftar även instrumenteringen färg: vid ekonomikörning är den grön, vid normalkörning blå och vill du köra sportigt så lyser allt rött. Priset för CR-Z är 254 900 kronor och då får man en riktigt välutrustad miljöbil, förlåt, sporthybridcoupé. Blott hundra bilar når Sverige i år så först till (väder)kvarn gäller med tanke på att vi är i Holland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!