Honda siktar högt

Barcelona är tapasbarer, vajande palmer och ett rikt kulturliv. Andra miljonstäder kan avundsjukt konstatera att här finns ett klimat där man sällan fryser, vidsträckta sandplayor och en oförglömlig kabinbana som tar oss upp till dagens startpunkt. Montjuïcberget bjuder på en storlagen utsikt över metropolen och att provkörningen inleds härifrån bevisar en sak: nya Honda CR-V siktar högt. Hoppas den inte drabbas av svindel!

Foto:

Honda2006-12-13 08:10

Kabinbanan tycks ha sett sina bästa dagar, det gnisslar och skramlar. Egentligen är det ett ganska meningslöst påhitt eftersom det finns bilvägar upp till samma berg. Det är bara ett litet bekymmer - testbilarna står nämligen uppställda med millimeterprecision högst upp och på något sätt måste vi ta oss dit. Men det visade sig vara värt besväret?

Snyggt utseende
Honda går faktiskt mot strömmen och presenterar en nyhet som inte har växt jämfört med gamlingen. I januari lanseras tredje generationens CR-V och den är både kortare, lägre och väger mindre än dagens modell. En bidragande orsak är att reservhjulet hängde på bagageluckan tidigare men numera är "nödhjulet" instoppat i bagageutrymmet. Det påverkar även designen och äntligen har bilen fått ett utseende som går hem på lyxgatan "Passeig de Graçia". Honda CR-V är som tidigare lätt att komma överens med och bjuder inte på några obehagliga överraskningar. Det är lätt att trivas bakom ratten, sittkomforten är utmärkt och allt är i sin ordning förutom att växelspaken har hoppat upp på instrumentpanelen. Även storväxta i baksätet kan sträcka ordentligt på sig och sätena är förstås nedfällbara, men även justerbara i längsled.

Trevlig fackpamp
Kategorin "fack" finns det mycket av: handskfacket rymmer exempelvis hela 6,9 liter och ett annat utrymme i mittkonsolen 3,1 liter. Bagaget är avdelat likt en engelsk dubbeldäckare med två plan och med alla stolar på plats ryms 565 liter. I maskinrummet erbjuds två motorer: en bensinare på 150 hästkrafter och en turbodiesel med partikelfilter på 140. Vi provkörde den förstnämnda maskinen och det finns inte mycket att klaga på: färden till hundra rullar på 10,2 sekunder, toppfarten är 190 km/h och förbrukningen är riktigt anständig. Även styrningen känns rapp och köregenskaperna är faktiskt vassare än hos föregångaren. Att Honda CR-V är fyrhjulsdriven märks inte mycket av. Det finns inte en knapp eller reglage att styra någonting med eftersom ingreppet av bakhjulen sker automatiskt. Honda siktar högt med nya CR-V men det finns ingen tendens till svindel. Det bjuds man däremot på under tillbakavägen i kabinbanan. Jo, man borde ha lagt benen på ryggen och sprungit ner - men slöheten bedrar visheten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!