Inbjuder till bus

Här har Michael Schumacher, Jacques Villeneuve, Alain Prost och Ayrton Senna badat i champagne. Nu är det vår tur att erövra hårnålskurvorna med stil, fart och finess. Honda Civic Type R är en sportvagn för dig som gillar bilkörning och gärna betalar några kronor extra för att höra motorn sjunga på 8 500 varv. Så ta på dig hjälm, racingoverall och spänn fast säkerhetsbältet - nu blir det åka av på den portugisiska Estorilbanan. Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det!

Foto:

Honda2008-08-20 07:03


Estoril är en krävande och underhållande racingbana som ligger strax väster om Lissabon. Banan sträcker sig drygt 4,2 kilometer fördelat på utmanande kurvor, långsamma chikaner och en blixtsnabb depåraka. Honda Civic Type R stormtrivs här och det är inte så konstigt: bilen är konstruerad för att köra musten ur sina konkurrenter. Här ska åkas!

Fräck historia
Ett silverfärgat "H" monterat på en djupröd bakgrund innebär att det är en sportvagn som utvecklats i samarbete med Hondas racingteam. Dagens testbil har ett sådant emblem i nosen och mycket av tekniken bakom hjulupphängningen och styrsystemet har utvecklats från F1-världen. Type R bygger på karossen från tredörrarsversionen av Civic men fjädringen har sänkts med femton millimeter, hjulen är mäktiga 18-tummare skodda med 225/40-sulor och utseendet har lyfts med ett rejält kjolpaket. Den rakbladsvassa formgivningen väcker naturligtvis stort intresse och den enda plumpen är bakåtsikten som begränsas av spoilern över bakrutan. Instrumentpanelen är en fräck historia som domineras av marknadens största varvräknare och en digital hastighetsmätare. De skålade framstolarna är av typen "bucket seats" som håller inälvorna på plats.

Bus eller godis
Honda Civic Type R känns igen på sitt motorljud, trots att cylindervolymen bara är på två liter. Ur den kramas 201 hästkrafter fram vilket räcker för att toppa 235 knyck och att ta sig till hundra på 6,6 sekunder. Maskinen är i stort sett oförändrad jämfört med den första generationen och saknar fortfarande turboknuff. Fast med hypermodern teknik för omställning av kamaxlarna så drar maskinen hela vägen från 2 000 varv till maxvarvet vid 8 500.
Behöver vi påpeka att motorsången är som godis - man kan aldrig få nog! En sexväxlad handjagad låda med extremt tajta slag känns helt rätt och vägegenskaperna är av skyhög klass. En viss understyrning är ofrånkomlig vid kraftig kurvtagning på Estorilbanan, men det ger också säkerhet på landsvägen. De elektroniska stabiliseringssystemen griper in mjukt men sent, vilket bidrar till "buseffekten". Så varför tvingas välja mellan bus eller godis när man kan få båda?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!