Med grönt samvete

Med ett grönt samvete tycks man sova extra gott om nätterna. Det säljs nämligen miljöbilar som aldrig förr och nu lanseras världens första hybrid i småbilsklassen. Vi snackar om nya Honda Jazz Hybrid som kan briljera med en förbrukning på 0,45 liter milen och släpper enbart ut 104 gram koldioxid. Frågan är om testbilen är med på noterna med tanke på modellnamnet? Vi har provkört!

Foto:

Honda2011-04-02 04:05


Många diggar jazz som musikform, men även själva bilmodellen med samma jazziga namn har slagit igenom. Den första versionen av japanen dök upp 2001 och har sedan dess sålts i 3,5 miljoner exemplar världen över. Av dessa har en halv miljon letat sig till Europa men nu ska dessa siffror öka markant tack vare marknadens billigaste hybrid á la 189 900 kronor.

Magisk interiör
Den yttre designen har lyfts, men väldigt diskret. De skillnader man gjort utanpå är att ge Jazz Hybrid andra strålkastare och en annorlunda grill. Inuti har det tillkommit en liten färddator mellan hastighetsmätaren och varvräknaren. En kul finess är att när föraren kör ekonomiskt så lyser instrumentpanelen grön och när man står på gasen blir den ilsket blå. Kupén imponerar stort med sin genomtänkta konstruktion och det är fortfarande tack vare placeringen av - bränsletanken! Den gömmer sig mitt under bilen och därmed är fältet öppet för en magisk interiör. För det är nästan som ett litet trolleri när man fäller baksätet och vips har man ett helt plant lastgolv som rymmer instrumenten till ett helt jazzband. På tal om plats så erbjuds gott om den varan i såväl fram- som baksäte. Sittkomforten är alldeles förträfflig och rymmer både en gitarrist, saxofonist, pianist, flöjtist samt cellist. Inte illa på blott 390 centimeter.

Remjohan tillbaka
Låt oss nu titta in under huven - där arbetar en bensinfyra på 88 hästkrafter samt en liten elmotor på 14. Totaleffekten blir dock 98 hästar eftersom de båda drivkällorna levererar sin kraft vid olika varvtal. Noll till hundra rullar på tolv sekunder, toppfarten är 175 km/h samtidigt som den blandade förbrukningen hamnar på 0,45 liter milen och koldioxidutsläppet är 104 gram. Bilen kan däremot inte starta på enbart eldrift, men som kompensation finns ett start/stopp-system och vid exempelvis varje rödljus dör bensinmotorn för att sedan starta i samma ögonblick som föraren nuddar gaspedalen.
Växellådan är en så kallad CVT-låda eller för att svära i kyrkan en "Remjohan" och var Daf:s uppfinning redan på femtiotalet. Lådan har inte några direkta växlar utan är steglös och har bara en växel framåt och en bakåt. Men föraren kan även använda paddlar bakom ratten genom sju konstgjorda lägen, vilket oftast är kul den första veckan sedan föredrar man automatläget. Visst är nya Honda Jazz Hybrid en miljöbil som kommer att göra konkurrenterna gröna av avund!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!