Med känsla för miljön

Honda Civic är inte längre någon småbil och i sedanutförande mäter den senaste generationen över fyra och en halv meter mellan stötfångarna. Det är då desto mer imponerande att japanerna lyckats halvera bränsleförbrukningen till 0,46 liter milen under blandad körning. Det har varit möjligt genom att använda hybridteknik för att spara dyra bensindroppar och minska avgasutsläppen. Vi har gjort den första exklusiva provkörningen på plats i solens rike!

Foto:

Honda2005-11-10 08:33

Honda vill ogärna att deras system kallas "lätthybrid" - men uttrycket förklarar ändå rätt bra vad det handlar om. Ingenjörerna ville inte gå lika långt som i exempelvis Toyota Prius och anledningen är helt enkelt att kunna hålla inköpspriset nere. Hade man valt ett mer komplicerat upplägg hade bränslebesparingen blivit större men kostnaden hade ökat, enkel mattematik. Häng med till företagets topphemliga testanläggning i japanska Takasu!

Två motorer
Honda Civic Hybrid har rena linjer men inte den sportighet (på gränsen till aggressivitet) som utmärker de nya tre- och femdörrarsversionerna. Även inredningen är betydligt snällare och andas mer prydlig familjebil än STCC-racer. En detalj har japanerna ändå sparat och det är den centralmonterade varvräknaren. Hastighetsmätaren har förpassats till instrumentbrädans översta del och farten visas digitalt. Utrymmet i kupén räcker även för bredaxlade nordbor och bagageutrymmet är rymligt tack vare karossformen. Låt oss nu öppna huven och dyka ner lite djupare tekniskt. Bensinmotorn är på 95 hästar och avviker något från vad vi är vana vid från Honda: en överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. Enligt motorteknikerna är denna konstruktion den bäst lämpade för att samarbeta med den andra energikällan: en elmotor på tjugo hästar. Denna enhet är konstant kopplad till vevaxeln och har tre funktioner: startmotor, generator och elektrisk hjälpmotor.

Grön i själen
Att köra en hybridbil går till precis som vanligt: vrid om nyckeln och motorn surrar igång. Lådans växelväljare ställs i drive-läget och bilen körs som vilken automat som helst. Som förare är det näst intill omöjligt att känna hur hybridtekniken arbetar, allt sköts nämligen automatiskt. Nu tror säkert de flesta att miljötänkandet sker på bekostnad av prestandan, men det är helt fel. Hundrastrecket nås på elva sekunder och toppfarten är 185 - ändå sörplar testbilen i sig blott 0,46 liter per mil under blandad körning. Dessutom behöver du aldrig bry dig över batterierna, generatorn ser nämligen till att laddningen sker under färden och de uppges ha samma livslängd som bilen i övrigt Hur attraktiva hybridbilar blir på begagnatmarknaden är för tidigt att våga sia om, men i vårt rike är hybrider intressanta eftersom tjänstebilsåkare slipper undan med fyrtio procents lägre förmånsvärde. Inte illa!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!