Titta det blommar

Har du gröna fingrar? Tja, det underlättar onekligen om du planerar att köpa nya Honda Insight. Hybridbilen har nämligen ett belöningssystem för snål körning vilket redovisas i färddatorn. Det hela går ut på att samla ihop blad vilka slutligen förvandlas till en grön blomma. Alla resor lagras sedan och varje gång föraren slår ett "personligt rekord" så visas en pokal - men akta dig för att börja slarva. Då vissnar blomman!

Foto:

Honda2009-03-10 09:10


Det är ingen japansk spelkonsol vi snackar om, även om instrumenteringen tycks vara utvecklad av Nintendo. Syftet med just en blomma är naturligtvis att föraren ska sporras till att köra snålt och bäst av allt: du behöver inte bråka med din käresta om vattnandet. Här är det gaspedalen som avgör skillnaden mellan visset och praktfull blomning.

Tänk grönt
Nya Honda Insight har tre stora miljöfördelar och det är lika bra vi drar dessa på en gång. Bilen dricker blott 0,44 liter milen under blandad körning, släpper bara ut 101 gram koldioxid per kilometer och är tillråga på allt landets billigaste hybrid med sina 234 900 kronor. Vilken bil som är närmsta konkurrent behöver väl knappast påpekas, det syns lång väg! Toyota Prius och Honda Insight är nästan pinsamt lika - speciellt sett från sidan. Instrumenteringen är, som vi tidigare sagt, väldigt futuristisk men funkar riktigt bra. Den digitala hastighetsmätaren har förpassats uppe på instrumentbrädan och dess bakgrundsfärg är själva hemligheten till belöningssystemet. Lyser den iskallt blå så fryser nämligen alla drömmar om en blomma. Hastighetsmätaren ska lysa grönt och det kräver i sin tur fjäderlätt högerfot. Hur det står till med utrymmena? Jo, tackar som frågar. Lastmöjligheterna är mycket bra men kupéutrymmet kunde ha gjorts större.

Skenet bedrar
Honda Insight och Toyota Prius må vara lika som bär till utseendet, men om du tittar under huven så är de väldigt olika. Hondan har en bensinare på 88 hästkrafter och en elmotor på 14, bilen kan alltså drivas med antingen den ena eller andra drivkällan eller båda tillsammans. Totaleffekten är alltså 102 hästar vilket innebär att färden till hundra rullar på 12,6 sekunder och toppfarten är 186. Som vanligt behöver du aldrig bry dig om batterierna, de laddas nämligen under färden. Honda Insight kan däremot inte starta på enbart eldrift, vilket är den största skillnaden mot ärkekonkurrenten.
Men som kompensation finns ett start/stopp-system och vid varje stoppljus stängs bensinfyran av när bromspedalen trycks i botten. Motorn startar blixtsnabbt igen när bromsen släpps eller om batterikapaciteten börjar sina. Låter det komplicerat? Ja, tekniken är inte helt enkel men det behöver inte trädgårdsmästaren, förlåt föraren, fundera över. Hondan är helt bekymmersfri att ratta och har utomordentliga vägegenskaper. Nu återstår det bara för ägarna att bevisa att de har tro, hopp och gröna fingrar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!