Varm i kläderna

Småland har drabbas av en ordentlig köldknäpp - bilmätaren visar bistra tolv minusgrader och faceliftade Honda CR-V påminner om en dunjacka av bästa kvalisort: mysig, smidig, varm och den passar lika bra till vardag som fest. Dunjackorna har dessutom många gånger fuskpäls samtidigt som nästan alla stadsjeepar har "fuskdrivning". Differentialbromsar och lågväxlar lyser nämligen med sin frånvaro, men vad gör det när Honda CR-V har blivit "varm i kläderna!"

Foto:

Honda2005-02-18 08:19

I en gosig dunjacka finns många fjädrar och den senaste upplagan av Honda CR-V är onekligen en "fjäder i hatten" för japanerna.
Det är en precis lagom stadsjeep med bra köregenskaper, trevlig motor, snygg interiör och ett hyggligt pris.
Nu erbjuds storsäljaren med bland annat nydesignad grill, fräckare strålkastare, större hjul och fräschare interiör.
Alla vet ju att förpackningen då och då måste bytas för att innehållet fortfarande ska vara intressant.

Vinnande team
Det är inte svårt att se var nya CR-V har sina rötter, inspirationskällan är nämligen gamlingen.
Missförstå mig rätt: testbilen är radikalt förbättrad men det är alltid ångestfyllt att förändra ett vinnande team, fråga Hardy Nilsson han vet!
Kalla fakta: sedan begynnelsen 1997 har över två miljoner exemplar sålts varav exakt 6,987 rullar i vårt fosterland.
Att merparten av dessa på sin höjd forcerar en trottoarkant spelar liksom ingen roll. CR-V har nämligen samma försäljningsargument som en dunjacka: båda är slitstarka och passar lika bra i skogen som till krogen.
Honda CR-V är helt enkelt lätt att komma överens med och bjuder inte på några obehagliga överraskningar. Bäst trivs jag bakom ratten, där är sittkomforten utmärkt i lädersitsen och ratten justerbar.
Allt är i sin ordning, förutom att handbromsen integrerats i instrumentpanelen och därmed gett plats för en uppfällbar bricka mellan framstolarna. Tufft! Även storväxta i aktersoffan kan sträcka ordentligt på sig och baksätet är dessutom skjutbart sjutton centimeter.

Tuggar sig fram
Men låt oss nu undersöka hur testbilen bemästrar vinterföre, snörök och blixthalka.
Honda har nämligen resonerat på följande vis: kundkategorin har inget behov av lågväxel och en extra spak på golvet är bara till besvär. Bilen är därmed i grunden framhjulsdriven, men om dessa förlorar fästet så kopplas fyrhjulsdriften in blixtsnabbt.
Någon äkta terränglirare är det knappast fråga om, däremot är Honda CR-V en tapper kämpe som sakta men säkert tuggar sig fram bland snödrivorna på sina nya 16-tums hjul. Under huven arbetar en underhållande fyra på 150 hästar.
Noll till hundra rullar på tio sekunder och den som vågar kan toppa 177 km/h. Då känns det tryggt att sex krockkuddar, ett kraftigt sidokrockskydd och fempunktsbälten på samtliga platser ingår i affären. Så det är bara att göra samma sak med japisen som med dunjackan - slit den med hälsan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!