Birgit ska sköta bankärenden digitalt

I veckan höll Kinda-Ydre Sparbank information om digital bank på caféet i Horn med 13 äldre medborgare på plats. Detta efter ett initiativ från PRO Södra Kindas ordförande Åke Eriksson.

Birgit Pettersson ska lära sig allt om digital bank

Birgit Pettersson ska lära sig allt om digital bank

Foto: Lars-Göran Bexell

HORN2019-01-12 13:00

– Det är många äldre här i Horn- och Hycklingebygden som inte har dessa tjänster i sin mobiltelefon eller i sin padda. Och ännu mera aktuellt blev det att kunna hantera sina bankärenden digitalt blev det när kontanthanteringen upphörde på banken i Horn i höstas. Jag tog kontakt med banken och hörde om det fanns något intresse för ett par timmars utbildning för oss äldre och på den vägen är det. Vi kommer att ha ytterligare en informationsdag om ett par veckor och man behöver inte vara medlem i PRO för att vara med, säger Åke Eriksson.

På plats i caféet i Horn bänkade sig i torsdags eftermiddag 13 medborgare från bygden och en av dessa var 85-åriga Birgit Pettersson från Horn som framför sig hade både mobiltelefon och padda.

– Det är mina barn som har hjälpt mig med mina räkningar men nu är jag här för att lära mig allt om mobila banken och själv sköta mina räkenskaper digitalt.

Representanterna från Kinda-Ydre Sparbank, Leif Ihreskog och Lena Bergquist, presenterade sig och utgick från temat "Utbildning i digital bank för nybörjare".

– En viktig sak är säkerhet när man pratar mobil digitalbank. Lämna aldrig ut några uppgifter om koder och kontonummer eller likande till personer som ringer hem till er. Det handlar enbart om bedrägerier, sa Leif Ihreskog.

En fråga dök upp om swish är säkert och en annan om att tekniken inte alltid fungerar.

– Swish är mycket säkert och att tekniken inte fungerar kan ju ligga utanför bankens område. Det kan vara nätet som ligger nere eller att man har en mobiltelefon som är för gammal, sa Leif Ihreskog.

– Det är ju så att vi helt enkelt måste ta till oss den digitala informationen i både stort och smått för att hänga med i dag och i framtiden, sa Leif Ihreskog.

Informationen rullade på och man tog upp frågor kring internetbanken, säkerhetsdosan, mobilt bank-id, swish och mobilbanken.

För att få hjälp att installera tjänsterna på sin telefon eller padda får man ta kontakt med banken.

– Hör av er till oss på banken så bokar vi in en tid, sa Lena Bergquist.

– Nu ska det bli både swish och bank-id. Det här låter jättebra, säger Birgitta Hjelte och Kerstin Andersson.

– Jag tycker nog att det låter lite svårt, men jag ska lära mig, säger Birgit Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om