Hornbrödernas spel testas på Närcon

Drömmen om ett helt eget speluniversum startade i Horn. Nu ska bröderna Ländell förverkliga den under helgens Närcon i Linköping.

Jonathan Ländell visar upp testversionen av Dawn of Empires på Närcon i Linköping.

Jonathan Ländell visar upp testversionen av Dawn of Empires på Närcon i Linköping.

Foto: Albin Wiman

Horn2022-07-28 17:19

Under helgen pågår Nordens största spel- och cosplayevent, Närcon, på Linköpings universitet. Några av dem som kommer att närvara är spelutvecklarna Simon, Jonathan och Emanuel Ländell. Bröderna kommer från Horn och driver tillsammans företaget Landell Games. De senaste två åren har de arbetat med datorspelet Dawn of Empires, som ska lanseras under nästa år. För den nyfikne finns chansen att testa spelet redan nu – på Närcon.

undefined
Satsningen på Landell Games har fått bröderna att komma närmare varandra, berättar Emanuel Ländell.

– Spelet vi ställer ut i dag bygger på ett fantasyuniversum som påminner om Tolkien och Warhammer, berättar Emanuel Ländell.

För drygt två år sedan drog allt igång. Drömmen om att bygga ett strategispel skulle bli verklighet.

Det är den 32-årige mellanbrodern Simon Ländell som är idésprutan i brödraskaran. Han är företagets vd och har skapat fantasyvärlden som spelet baseras på. Lillebror Jonathan, 30, är företagets grafiska talang. Det är han som står för animation och 3D-modellering. Storebror Emanuel, 35, ordnar programmering och teknik. Han har byggt upp spelet från grunden.

Det som började som ett projekt bröderna emellan involverar idag ett trettiotal människor som engagerar sig i spelutvecklingen. Men att ta sig in i spelbranschen är inte helt lätt.

– Vi har byggt upp hela verksamheten på volontärbasis. Det är ingen som är anställd, inte ens vi tre.

Emanuel Ländell fortsätter:

– Som liten spelstudio kan vi hjälpa människor in i en bransch som är nästintill omöjlig att ta sig in i. Så många drömmer om det här, men har man ingen universitetsutbildning eller tidigare erfarenhet får man inte jobb eller praktik. Det gäller att våga lita på dem och ge dem en ärlig chans.

Arbetet sker i ett öppet kontorslandskap på East Sweden Game i Linköping. Emanuel tror att detta har varit ett framgångskoncept. Tack vare att bröderna har utgått från samma kontor som andra kreatörer har de kunnat bolla idéer och lära av varandra. Det är även via dem Landell Games fått in en fot på Närcon.

undefined
Jonathan Ländell visar upp testversionen av Dawn of Empires på Närcon i Linköping.

Hur tar man sig från en knackig landsbygdsuppkoppling in i den globala spelbranschen?

– Horn och Hycklinge hade tidigt bättre nät än vad man hade i Linköping. Tack vare satsningar på glesbygden fick mina föräldrar tidigt erbjudande om fiber. Vi gick från ett modem där man bara kunde prata i telefon eller surfa, till att ha jättesnabb uppkoppling. Det har gett oss möjligheter att spela online och lära av spelbranschen. Det är en grundförutsättning.

I vuxen ålder har bröderna bott långt ifrån varandra. När projektet inleddes bodde Simon och Jonathan i Linköping, men Emanuel i Göteborg. Nu pendlar han mellan Horn och Stockholm.

– Det gemensamma företaget har blivit ett sätt för oss att komma närmare som bröder. Det familjära genomsyrar hela vår verksamhet, säger Emanuel Ländell.

Uppväxten i Horn tycks ha färgat verksamheten mer än vad man tror vid första ögonkast. Emanuel menar att de som kommer från mindre samhällen ofta söker sig till större sammanhang, inte sällan genom idrotten.

– Varken jag eller mina bröder lockades av fotbollen, som många andra gjorde. Det kan definitivt vara en anledning till att vi hamnat på denna bana. Man finner inspiration genom att läsa böcker, titta på TV eller spela spel, vilket man har mycket tid för om man växer upp utanför storstan och saknar talang för bollsport.

Emanuel jobbar fortfarande ofta från Horn – allra helst från sin mammas balkong.

– Det är garanterat var vi kommer att ha våra framtida styrelsemöten. Det är där allt startade och där vi möts.

Landell Games ska lansera en kampanj i slutet av året, för att landa en utgivare. Planen är att släppa en testvariant av spelet i början av nästa år, för att sedan släppa den slutgiltiga versionen under årets andra kvartal.

– Vi kommer från en riktig Svenssonfamilj med arbetarklassbakgrund. Det finns ingen i vår släkt som kan finansiera projektet, utan vi behöver verkligen kämpa för att hitta någon som kan sponsra och ge ut vårt spel.

Målet med Dawn of Empires är att ta tillbaka den gamla real-time strategy-genren, som den spelvane stött på i Warcraft, Red Alert och Age of Empires. Spel som många kan relatera till, menar Emanuel Ländell. För den som varit på lanpartyn i sina tonår kan Dawn of Empires erbjuda en härlig nostalgitripp.

– Många av besökarna på Närcon lever för den här typen av grejer. Det vore häftigt att bli en del av deras metaverse. Under helgen hoppas vi att minst 100 personer ska testa vårt spel och ger oss feedback.

undefined
Under helgens spel- och cosplayfestival kan man testa Hornbrödernas spel.
Emanuel Ländell har programmerat brödernas spel.
Emanuel Ländell har programmerat brödernas spel.
Dawn of Empires

Typ av spel: Real-time strategy (RTS)

Mål med spelet: Att genom strategiska val döda motståndarens general

Preliminär utgivning: Andra kvartalet av 2023

Skapat av: Landell Games som drivs av Simon Ländell, Jonathan Ländell och Emanuel Ländell

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!