– Vi har haft en bra utveckling de senaste åren, jag tror på orten och turismsäsongen har ökat för varje år som gått. Hade jag inte varit så säker på att jag vill fortsätta med det här hade jag nog valt en billigare väg, men nu tänker jag långsiktigt och hoppas det här håller i många år framöver, konstaterar egenföretagaren.
När vi träffas i butiken är det, på grund av det pågående projektet, något stökigt bland hyllorna. Kylar har plockats bort för att ge plats åt nya och förändringar sker vid frukt- och grönsaksavdelningen. Satsningen, som också innefattar ett helt nytt maskinrum, är något som har funnits med i Ica-handlarens tankar de senaste fem åren. Om en vecka kan allt stå färdigt - mycket tack vare ett landsbygdsstöd på närmare en miljon kronor från Jordbruksverket.
– Bidraget är en förutsättning för att jag ska kunna göra en investering i den här storleken. Nu kan jag byta till ett mer miljövänligt kylmedium och tanken är också att ta tillvara på den värme som skapas när kylan produceras. Förmodligen kan det värma upp hela butiksdelen, vilket är en stor vinst, förklarar Melkersson och fortsätter:
– Det är klart att det finns en risk med satsningen, det ska jag inte säga annat, men jag tror att vi kommer att kunna öka försäljningen samtidigt som vi får ned vår energiförbrukning. På så vis kommer pengarna tillbaka.
Att butiken byggs om i en exceptionell situation, med ett coronavirus som orsakar stora konsekvenser, ser Hornföretagaren inte som något negativt. Många kunder har nämligen, redan innan projektet påbörjades, hunnit bunkra på sig en hel del varor. Däremot känner han en viss oro för den kommande turistsäsongen.
– Jag hoppas ju att det värsta har gått över till sommaren för annars kanske vi kommer märka av att man inte ens vill ge sig ut och turista i Sverige. En stor del av vår försäljning infaller ju under den perioden så det skulle absolut påverka oss, berättar handlaren och lyfter ett helt annat orosmoln:
– Det är det här med Hornåbergs camping och om det skulle ske förändringar där. Verksamheten, så som den är i dag, genererar väldigt många köp hos mig och betyder mycket för vår omsättning.
Samtidigt, vid sidan av turismen, lyfter han vikten av att lokalbefolkningen är butiken trogen.
– Man kan väl inte säga att Horn växer men de som finns här i bygden handlar väldigt bra.