Många strömavbrott under 2021: "Vi vill be om ursäkt"

Åtta strömavbrott hittills i år, och som mest med uppemot 200 drabbade hushåll. Energibolaget Eon har för närvarande problem med elleveransen i området väster om Horn.

Energibolaget Eon, med den östgötska regionchefen Björn Persson, har haft problem med elleveransen väster om Horn. "Vi har åtgärdat de fel vi har hittat", förklarar Persson.

Energibolaget Eon, med den östgötska regionchefen Björn Persson, har haft problem med elleveransen väster om Horn. "Vi har åtgärdat de fel vi har hittat", förklarar Persson.

Foto: Dennis Petersson

Horn2021-06-05 20:00

I ett brev på posten, som i dagarna går ut till de berörda kunderna, informerar Eon om de problem som har pågått under 2021. Ulrika Sälg, som är gruppchef på avdelningen för lokalnät och distribution i Norrköping, är en av de som står bakom brevet. 

undefined
Det är i det så kallade 20-kilovoltsnätet som Eon har identifierat och åtgärdat fel under året.

– Horn med omnejd är historiskt sett ett utsatt område i vårt elnät och under året har vi haft många återkommande strömavbrott som har varit längre än tre minuter. Nu vill jag be kunderna om ursäkt, det är inte acceptabelt, och samtidigt vill jag förklara läget – vilka åtgärder vi har genomfört och vad vi jobbar med just nu, förklarar Sälg innan regionchefen Björn Persson fyller i:

– Samtidigt ska sägas att Horn inte är det enda stället i vårt elnät där det finns svaga länkar i systemet. Vi har ett nät som är 2 300 mil i Sverige och någonstans i kedjan finns problem, problem som identifieras vid återkommande avbrott. Då gäller det att åtgärda dem.

Vad beror de här strömavbrotten på?

– De beror på många olika saker men det vi har funnit under året är bland annat att vi har kunnat byta ut några trasiga komponenter längs sträckan, bland annat isolatorer och frånskiljare, och vi har också röjt vegetation i närheten av en transformatoranläggning som kan ha påverkat leveransen. Tyvärr hade vi ett strömavbrott igen senast igår, svarar Sälg och fortsätter:

– Vad vi gör just är att vi analyserar nätet, vi har monterat bevakningsutrustning, för att kunna genomföra ytterligare åtgärder på både kort och lång sikt. Dessa åtgärder vill vi återkomma med när analysfasen är färdig.

undefined
Det drabbade området sträcker sig väster om Horn ut mot riksväg 23/34. "Det har varit lite mer än vanligt", konstaterar en av de drabbade kunderna, Petra Johansson.

Petra Johansson, som bor i området mellan Horn och Kisa, är en av de drabbade kunderna. Så här kommenterar hon problemen:

– Ja, det har varit lite mer problem än vanligt det här året. Vi har reagerat på avbrotten men vi har inte lidit jättemycket av dem. Det tråkiga är att vi, som bor så här på landet, inte har något vatten när strömmen försvinner, konstaterar hon.

Eons regionchef Björn Persson meddelar att det är svårt att säga när problemen kan vara åtgärdade helt och hållet.

– Vi hoppas naturligtvis att det går att lösa så fort som möjligt, men det beror på resultatet av de analyser vi gör, konstaterar han.

Varför har ni ännu inte kommit tillrätta med felen?

– Vi har åtgärdat de fel vi har hittat. Nu vill vi undersöka och se om det finns fler problem som orsakar detta, svarar Persson.

Karta: Horn, Kinda
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!