Elias Dettke gick i åttonde klass på Värgårdsskolan i Kisa när det var dags för prao-period för honom och hans klasskamrater. Med lite tur hamnade han på avdelningen Flygprov på Saab i Linköping där han fick spendera en hel vecka bland flygplan och flygintresserade anställda.
Under praon erbjöd avdelningschefen honom att följa med och flyga ett skolflygplan, av typen SK60, ner till militärbasen i Ljungbyhed i Skåne. Efter samråd med sina föräldrar fick den då 15-åriga Elias nästkommande dag för första gången sitta i cockpit i ett flygplan.
– Efter den dagen var det kört med andra karriärsval, skrattar Elias som sedan i mars 2021 studerar på Trafikflyghögskolan på Lunds Universitet.
Efter examen blir Elias trafikflygare i kommersiell luftfart och får då flyga stora passagerarflygplan, men redan nu har han tagit privatflygcertifikat och får därmed flyga mindre flygplan på egen hand.
När det var dags för hans första soloflygning var det till en början väldigt osäkert om han skulle få lyfta överhuvudtaget på grund av ostadiga väderförhållanden. Men till slut fick han klartecken och kunde ge sig iväg.
– När man ska lyfta är det hundra procent fokus på checklistor, flöden och procedurer, men när jag väl var uppe i luften var det en otroligt häftig och omtumlande känsla att flyga helt själv utan flyglärare bredvid.
När Elias hade fått sitt privatflygcertifikat valde han till en början att hålla det hemligt för sin familj. En dag bjöd han med sin pappa och storebror till flygplatsen för en flygtur, något de gjort tillsammans flera gånger tidigare, men då ihop med en annan pilot. När de insåg att det var Elias själv som skulle flyga planet blev de väldigt överraskade och glada.
– Det var så roligt att få flyga ihop med min familj, men det kändes nästan som att jag gjorde något olagligt, skrattar Elias.
Han och familjen kommer ursprungligen från Saalfeld i Tyskland, men flyttade till Horn 2007. För Elias vore det en dröm att återvända till sina rötter i Tyskland och få chansen att flyga för flygbolaget Lufthansa.
– Först och främst blir jag glad bara jag får ett jobb efter examen, men det är klart man måste våga tänka framåt också.
Han konstaterar vidare att flygbolagen har påverkats starkt av pandemin och alla medföljande restriktioner och in- och utreseförbud.
– Men jag hoppas och tror att det sakta är på väg tillbaka till någon sorts normalitet.
Elias tycker att utbildningen på Trafikflyghögskolan bitvis är väldigt tuff och han får ta del av mycket information på kort tid. Det är ett högt tempo och han måste gå igenom 13 olika ämnen och teori innan han är klar.
– Dessutom är informationen unik för varje flygplan man flyger, så det är mycket att hålla i huvudet samtidigt som man får lära sig att sålla ut så att informationen passar varje flygtillfälle.
Utöver drömmarna om resmål och destinationer vill Elias även få chansen att flyga en Boeing 737. Det är det mest producerade trafikflygplanet i världen och dessutom den modell som större delen av hans utbildning är baserad på.
Drömmen om att någon gång äga sitt eget flygplan är också högst levande även om han förstår att det inte är något som kommer att hända inom den närmaste tiden.
– Det är mycket kostsamt och tar upp väldigt mycket tid, vilket rimmar ganska illa med att vara student. Men att drömma går ju alltid.