– Projektet har betytt jättemycket. Det har varit en riktig boost och ett sätt att färska upp kunskaperna. Jag har svart på vitt fått reda på vad som verkligen fungerar och hur jag kan arbeta på ett mer strukturerat sätt i min undervisning, berättar Hornläraren.
Under närmare ett års tid har flera lärare, från Kindas samtliga låg- och mellanstadieskolor, utbildats och handletts av personal från den centrala elevhälsan. Föreläsningar och teoretisk kunskap har varvats med klassrumsbesök och praktiska tips och en stor del av projektet har handlat om språkutveckling och kommunikation. I Ann-Sofie Gustafssons klassrum har detta lett till en hel del förändringar.
– Jag har bland annat vänt på klassrummet, fått in en ny whiteboard-tavla och plockat ner mängden intryck på väggarna. Vi har fått in olika hjälpmedel och en hel del visuellt stöd och det har verkligen fått effekt. Det gör att man blir ännu mer sugen på att jobba på ett språkutvecklande sätt, säger Ann-Sofie Gustafsson och logopeden Kajsa Svensson fortsätter:
– Vi ställer enorma krav på dagens elever, förmågor som är väldigt svåra, och därför är det viktigt med en tydliggörande pedagogik, med visuellt stöd, som gynnar alla elever. Vår förhoppning är att det här arbetet ska rulla vidare och få ännu större spridning.
Som vi berättade förra veckan är det nu dags för nästa steg i projektet, då arbetet med tillgängliga lärmiljöer ska implementeras i Kindas förskolor.