Karl-Erik Eriksson blev rektor för den lilla F-6-skolan så sent som i januari i år. Det var efter att Skolinspektionens (SI) granskning, med intervjuer och besök på lektioner, genomförts. Nu är han ansvarig för att skolan gör ändringar på de punkter där SI påpekat brister.
Det handlar bland annat om att SI menar att rektorn i låg utsträckning leder och styr skolans utveckling. Trots att Karl-Erik Eriksson är så pass ny på posten så har han redan vidtagit åtgärder på det här området, menar han.
Tidigare var rektorn på skolan två dagar i veckan. Karl-Erik Eriksson är där minst tre dagar i veckan.
– Det är a och o att man är på plats och kan lyssna in vad som händer och sker. Sen är jag alltid anträffbar både på mejl och telefon övrig tid.
SI framhåller även att rektorn inte analyserat skillnader som kan finnas i hur olika lärare sätter betyg. Det är ett potentiellt problem för säkerställandet av likvärdiga bedömningar, menar man.
Är lärarnas bedömningar likvärdiga på skolan?
– Ja absolut, det är de.
– Vi sitter som en stor familj och diskuterar de här frågorna, och sen kanske vi inte riktigt har fått ner det här på papper, det är nog det vi behöver förbättra, säger Karl-Erik Eriksson.
Samtidigt medger han att det finns brister som inte bara handlar om missad dokumentation. Även om lärarna diskuterar skillnaderna mellan sina rättningar så görs ingen formell analys av varför eventuella skillnader uppstått.
– Lärarna diskuterar det här i arbetslagen, men det är jag som rektor som måste göra det eftersom jag har ett övergripande ansvar. Jag som rektor måste också analysera det här och använda de verktyg vi har på skolan, det är det som måste förbättras.
Så att du analyserar skillnaderna, gör en sammanställning, och återkopplar till lärarna, det sker inte idag?
– Till en viss grad, men inte fullt ut, så det arbetet är jag inte nöjd med, nej. Där måste jag göra rätt. Jag ska ju sitta på kammaren lite grann och titta på det här, analysera, och ställa lite frågor.
– Man kanske oftast går efter de hårda värderna, att "så många elever fick det betyget", men vad beror det på då? De mjuka värdena är ju också otroligt viktiga att titta på, säger Karl-Erik Eriksson.
Senast den 12 september 2023 ska kommunen redovisa sina förbättringsåtgärder till SI.