Det var i början av februari i år som regionstyrelsen fattade ett tilldelningsbeslut " Trafikupphandling Serviceresor 2020", med start den 1 januari 2020. I samband med detta framkom det att färdtjänst och sjukresor skulle få ett underskott på 15 miljoner. Anders Andersson (KD), oppositionsråd samt vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, är starkt kritisk till underskottet och undrar varför man inte har preciserat var man kommer ta dessa 15 miljoner ifrån.
– Jag ser det som om att man bara skjuter det framför sig. Min oro förstärktes när jag läste Länsunionens riktlinjer inför regionplanen. Det står inte ett enda ord om färdtjänst eller sjukresor. För oss i M- och KD-alliansen är detta en mycket viktig fråga. Vi vill inte att det ska råda något tvivel om att vi prioriterar grundläggande trygghet inom välfärden. Vi vill att färdtjänst och sjukresor ska fredas från besparingar, säger Anders Andersson.
Andersson har därför skickat en interpellation till regionfullmäktige med frågan om var dessa pengar ska tas ifrån. Svaret han fick gav honom inte några direkta svar på frågan.
Anders Henrikssons (S) skriftliga svar innehöll bland annat att finansieringsfrågan hanteras brukligt genom en särskild tjänstemannaberedning i det pågående budgetarbetet. Något politiskt ställningstagande kan inte fattas innan förvaltningen/KLT skapat sig en helhetsbild.
– Min oro är att personer med till exempel funktionsnedsättning ska drabbas av höjda avgifter för färdtjänst och sjukresor, säger Anders Andersson.
Detta är något som Anders Henriksson dementerarar.
– Jag ser i dagsläget inte, att det finns några sådana risker. Det har skett en ökning av intäkterna, eftersom fler väljer att åka kommunalt. Jag har goda förhoppningar om att förvaltningen kommer lösa detta, säger han.
I sin interpellation efterfrågar Anders om det finns tankar om att höja biljettpriserna på den allmänna kollektivtrafiken eller om det kommer ske via indragna linjer. Anders säger att han inte fått några besked från varken regionstyrelsens ordförande Anders Henriksson eller något besked ifrån majoriteten i regionen.
– Jag är optimistisk till en lösning, men kritisk till hur man gått tillväga. Färdtjänst är inte något som man bara "glömmer bort", säger Anders Andersson.