30 år gammal tankbilsolycka ställer till problem

En tankbilsolycka för mer än 30 år sedan fortsätter att ställa till problem. Det finns fortfarande föroreningar kvar i marken.

En tankbilsolycka för 30 år sedan skapar extra arbete i samband med att väg 23-34 ska byggas om nu i sommar.

En tankbilsolycka för 30 år sedan skapar extra arbete i samband med att väg 23-34 ska byggas om nu i sommar.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2021-05-15 18:00

Det var 1990 som en tankbil välte i närheten av Ödhult. Tankbilen var lastad med olja, och en stor del av lasten rann ut i marken.

I samband med ombyggnaden av vägen som ska bli 2+1-väg med början nu i juni har omfattande provtagningar gjorts och de visar att, trots ett omfattande saneringsarbete då, det fortfarande finns föroreningar kvar i marken. Så i samband med att vägbygget kommer ett större område att grävas bort i anslutning till den gamla olycksplatsen.

Ett förslag till saneringsåtgärder har tagits fram för hela den här milslånga vägsträckningen. Men bortsett från själva olycksplatsen visar provtagningen att vägen inte är mer förorenad än vägar i största allmänhet. Men olycksplatsen behöver en omfattande sanering. Kommunens miljö- och byggnadsförvaltning föreslår i ett saneringsförslag att ett större område grävs ut och att massorna fraktas bort.

Som det är nu är inte grundvattnet påverkat av olyckan, men särskild försiktighet anbefalls, så att inte regnvatten kan bli förorenat och sprida gifterna vidare. Miljöförvaltningen manar till stor försiktighet och uppmärksamhet.

Det här kommer inte som någon överraskning för projektledare Johan Sundman, på Svevia.

– Vi är väl medvetna om den här olyckan och vad som behöver göras, säger han. Och det ska inte bli några förseningar av projektet för den skull. Vi gör det här jobbet när vi ändå är i gång.

I samband med provtagningen har man också upptäckt att det finns äldre asfaltslager som innehåller miljöfarlig tjära. Därför skriver miljöförvaltningen i sitt förslag att asfalt som rivs upp måste separeras, de nyare lagren kan återanvändas, men de äldre måste tas omhand och fraktas till destruktion.

– Det finns också en risk att vägkroppen är kontaminerad av tjäran som innehåller polyaromatiska kolväten, säger Christian Karlsson på miljö och byggnadsförvaltningen i Hultsfred-Vimmerby.

Han berättar också att provtagningen kommer att fortsätta efter hand som vägbygget pågår, för att man ska hålla ett vakande öga på hur det står till med föroreningarna. 

Kring olycksplatsen där tankbilen välte för 30 år sedan krävs extra uppmärksamhet av vägbyggarna, som kommer att få gräva bort en ansenlig mängd massor i vägkanten. Totalt föreslås att ett område på 25 meter kring olycksplatsen ska grävas upp och saneras, förorenade massor ska transporteras bort. Andra massor kan användas i vägbygget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!