450 000 försändelser om året – högtryck på terminalen

Det är högtryck på Schenkers terminal i Hultsfred. Marknaden har ökat med 15 procent det senaste året, berättar terminalchefen Lotta Miss.

Lars Rosander och Per Kågefors från kommunen fick en grundlig genomgång av företaget, när de visades runt av Lotta Miss och Rickard Johansson.

Lars Rosander och Per Kågefors från kommunen fick en grundlig genomgång av företaget, när de visades runt av Lotta Miss och Rickard Johansson.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2021-11-25 09:00

Hon räknar med att terminalen hanterar 450 000 försändelser om året. Det är allt från små paket till större och tyngre gods som lastas om på terminalen. Och då har inte Black Friday varit än.

Det är en intensiv period som väntar på den nattaktiva terminalen. 

– Men inte så intensivt som tidigare, säger Lotta Miss, det är lite mer utdraget nu med Black Week.

Så hela lasset kommer inte på en gång, som det gjorde tidigare.

På onsdagen fick hon besök av politikern Lars Rosander(C) och Per Kågefors från kommunens utvecklingskontor, som ville veta lite mer om verksamheten. För även om terminalen funnits i Hultsfred både länge och väl, är den ganska anonym. Ja kontorsdelen är väl ganska välkänd hos de som hämtar paket.

Men hela den 5 000 kvadratmeter stora godshallen är okänt område för det stora flertalet. Ändå är det Schenkers minsta terminal i Sverige. Det är egentligen bara de 22 anställda som får komma in här. Och så Kågefors och Rosander, som visades runt av Lotta Miss, och arbetsledaren Rickard Johansson, som förklarade hur arbetet fungerar och hur godset sorteras för att fraktas vidare av rätt lastbil.

– Vi arbetar med flera åkerier som sammanlagt har 125 lastbilar, berättade Lotta Miss.

Och det syns ute på gårdsplanen. Framförallt vid rusningstid, när den ena långtradaren efter den andra backar intill vid de 32 portarna för att lasta av och lasta på godset som sorterats efter varit i landet det ska.

Det allra mesta av arbetet vid terminalen sker på kvällar och nätter. För när bilarna ska i väg på morgonen ska sorteringen vara klar. Det är viktigt för företaget att ingenting kommer vilse. 

Under kommunens besök diskuterades också framtidens utmaningar. Som till exempel bristen på lastbilschaufförer.

– Det sägs att det saknas mellan 400 000 och 500 000 chaufförer i Europa just nu, säger Lotta Miss. Men här i vårt område har vi inte märkt så mycket av det ännu. Vi har ett nära samarbete med Syab som ju utbildar chaufförer och de får möjlighet att göra sin praktik här hos oss.

Andra utmaningar som togs upp var omställningen till miljöanpassade transporter, och att det finns tuff konkurrens i branchen.

Politiker och tjänstemän på kommunen fokuserar nu på några intensiva veckor med företagsbesök för att fånga upp tankar och idéer på hur man kan bli bättre på att hantera företagens utmaningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!