Så helt smärtfritt gick inte heller gårdagens leverans av kylmat till boende i Hultsfreds kommun. Den levererades inte från kyl till kyl som avtalet säger.
Det sedan Bring Frigo sagt ifrån att gå in med maten och placera den i mottagarens kylskåp.
Har du fått någon förklaring på varför de har den policyn?
– Deras personal är inte villig att kliva in hos brukaren, i fall att något händer. Om typ någonting försvinner, så vill de inte ta risken att bli misstänkta, förklarar verksamhetschef Charlotte Risberg.
Hemtjänsten ryckte in
I de fall mottagaren inte öppnade dörren för att ta emot veckoransonen i går kördes maten vidare till hemtjänsten, som i sin tur får ombesörja att maten levereras.
Men till Charlotte Risbergs stora glädje handlade det bara om sex personer.
– Men det viktigaste som vi ser det är att alla fick sin matranson för en vecka framöver. Det säkerställde vi under dagen.
Kostenheten fortsätter föra en dialog med matföretaget Romy Foods om framtida leveranser.
– Vi har ett avtal om att maten ska levereras från kyl till kyl. Det ska hållas, säger Charlotte Risberg. Transportören får försöka hitta en lösning som uppfyller kraven, och i dag har de verkligen försökt göra det bra.
Hur länge är Hultsfreds kommun bunden till det här avtalet?
– Till årsskiftet 2017/2018. Då måste en ny upphandling påbörjas redan till sommaren. Så det måste lösa sig, till brukarens bästa. Det är hela tiden deras bästa vi har för ögonen.
LÄS ÄVEN: Chaufförerna övervakas – för att de gamla ska få sin mat