Skratten stiger mot det blå samtidigt med de utsläppta fjärilarna. Lindblomskolans klass 2B:s puppor har blivit tistelfjärilar med orangea och svarta vingar.
I flera veckor har eleverna fått se hur larverna vuxit i storlek, fått borst, blivit puppor och sedan förvandlats till fjärilar.
– Den 12 maj kom larverna till oss med posten, berättar lärare Ulrica Ölvebring. Vi har jobbat jättemycket med fjärilens livscykel och eleverna har varit väldigt nyfikna.
Förpackade i små bukar anlände drygt 20 fjärilslarver, något fler än klassens 19 elever. I tio dagar växte de innan de blev till puppor.
– Häftigt att få se när de blir större och större, berättar en elev. Det har varit mer än roligt, jätteroligt.
– Vi har pratat nästan hela tiden om fjärilar och järnåldern i en månad, menar en annan.
Idén till projektet kom av att Ulrica Ölvebring gick en NTA-kurs, naturvetenskap och teknik för alla.
Kursen ”Fjärilars liv” har som mål att ge elever i årskurs två och tre förståelse för livscykler i naturen och ge barnen möjlighet att öva sin förmåga att göra observationer och anteckningar.
Fjärilsprojektet är en av de sista som klassen gör innan det är dags för sommarlov och att själv få se hur insekterna förändras har varit uppskattat.
– Det är tacksamt när man kan göra något med riktiga djur istället för att barnen bara ska sitta och läsa, menar Ulrica. Genom att titta på dem i verkligheten lär de sig mer.
Det är en uppsluppen stämning när fjärilarna ska lämna sin låda. Eleverna springer över gräsmattan, gör höga utrop när fjärilarna far upp i luften och skrattar åt att en del inte verkar ha någon lust att vara fria i naturen utan sitter kvar på fingrar, näsor och armar.
”Den vill inte släppa”, utropar någon, ”det kittlas”, fnissar en annan.