Senast ett persontåg gick på banan till Vetlanda av för 46 år sedan och godstrafiken lades ned på 80-talet.
- Jag var stins här från 1955 och drygt fem år framåt, så visst är det roligt att se ett lok med vagnar på rälsen igen, tyckte Allan Andersson som utsetts tills stins dagen till ära.
Tågsättet startade från Vetlanda med åtta personvagnar bakom dieselloket i täten, men i andra ändan satt en av Nässjö järnvägsmuseums två driftlok, ett stort och stabilt ånglok som byggdes redan 1930.
- Egentligen skulle loket skrotas 1970, men det räddades till eftervärlden av en järnvägsförening i Finspång. Efter att ha stått i Kalmar och sedan varit "hemlöst" ett antal år fick vi överta loket, berättar Peter Jonsson, en av två ordinarie eldare på ånglok 1545.
Ångvisslan tjöt för 100-åring
100-årsminnet av när järnvägen kom till Järnforsen, innehöll precis samma feststämning som vid invigningen på det tidiga 1900-talet.Massor med folk, en musikkår som spelade och givetvis var det ett ånglok som drog vagnarna.För arrangörerna måste det nästan kommit som en chock att så många kom till järnvägen mitt i Järnforsen för att återigen se ett tågsätt på rälsen.
Besöket av ett helt tågsätt med ett ånglok i täten uppskattades av Järnforsenborna och många tog också chansen att åka med.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!