Nu vänder han sig till konsumentverket med en anmälan mot företagets massiva reklamkampanj.
Sedan länge har Unilever via annonser och tv-reklam skojat med svenska konsumenter och ett antal vittnen så fått påstå hur bra dom mår nu, efter att ha ätit Becel, skriver Ingerstam i anmälan. Nu har också en massiv kampanj dragits igång tillsammans med Hjärt och Lungfonden.
- Genomgende för de här kampajnerna, fortsätter Ingerstam, är att man påstår att kolesterolvärdet kan sänkas med tio procent och att detta skulle minska risken för sjukdomar med 20 procent.
Anmäler kampanjen
Reklamen är vilseledande. Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges Konsumenter i Samverkan, rasar mot livsmedelsverket Unilever och dess produkt Becel.- Det är beklämmande att de försöker skrämma kunderna med kolesterol och eventuellt samband med hjärt och kärlsjukdomar, säger ordförande Bengt Ingerstam.
Och det tycker de vi ska äta... Bengt Ingerstam, ordförande i Konsumenter i Samverkan, anmäler marknadsföringskampanjen till konsumentverket.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!