Några enstaka ord med penna och papper eller flera meningar på dator.
Anna Josefsson har upptäckt att det är stor skillnad mellan hur lätt eleverna har att lära sig läsa och skriva, beroende på undervisningsform.
– Nu vill jag tillägga att forskning visar att alla kan lära sig läsa med vilken metod som helst, bara läraren tror på det och tycker att det är kul. Att tvinga en lärare till en viss metod fungerar inte, utan man måste jobba med den metod man tror på, säger hon ödmjukt. Jag tror på denna.
Det var en föreläsare som inspirerade Anna Josefsson och gjorde så hon fick upp ögonen för undervisningsformen ASL, Att skriva sig till läsning.
– Det är ett väl beprövat arbetssätt som innebär ett lustfyllt lärande där man har alla möjligheter att möta och utmana eleverna på den nivå de befinner sig när de börjar årskurs ett.
Under tiden som föräldraledig hittade hon bloggar, som hon läste med stor nyfikenhet, hon lyssnade på föreläsningar på nätet och köpte mycket litteratur runt ämnet. Så hon var väl förberedd när hon kom tillbaka till Venhagskolan.
– Jag kände snabbt att det passade mig. Och även eleverna visade det sig. Redan tidigt i ettan ser jag att eleverna skriver långa texter, på sex-sju meningar, istället för enstaka ord när de får använda sig av datorer och Ipads istället för penna och papper.
– Så arbetssättet leder dessutom ett steg närmare att använda den tekniken barnen har omkring sig i sin vardag. Även om vi självklart använder penna och papper också, men jag bryr mig inte om hur de formar bokstäver förrän i tvåan, understryker hon.
Anna Josefsson menar att barnen blir mer motiverade och framför allt upplever hon att eleverna känner en annan glädje i sin läs- och skrivinlärning än vad hon erfarit tidigare, när de inte måste lägga så mycket energi på att forma bokstäver.
– Skrivandet får en rejäl skjuts helt enkelt. Forskning säger att så små barn inte har den finmotoriken utvecklad, att forma bokstäver. Fast olika forskare säger förstås olika saker, tillägger hon och understryker att den traditionella ljudmetoden är vanligast i Hultsfreds kommun, även om det finns arbetslag som jobbat på det här sättet och andra som hört av sig och visat intresse för att börja och vill lära mer.
Säkert kommer hon inspirera i en ännu bredare krets. För i dagarna kom hennes 120 sidor tjocka bok "Skriv i åk 1" ut, med 30 sidor kopieringsmaterial som kan användas i ettan.
– Jag har jobbat på det här sättet i tre år nu och skrivit om det på min blogg, berättar Anna Josefsson. Så hörde förlaget Natur och kultur av sig och ville att jag skulle skriva en bok, som är tänkt som ett inspirationsmaterial. Det känns förstås jätteroligt att någon tycker det jag gör i klassrummet är bra och att även andra borde få ta del av det, säger hon stolt med det allra första exemplaret i sin hand.