Hyresgästföreningen har drygt en halv miljon medlemmar och hanterar dagligen bostadsfrågor. Handläggare Lena Andersson kan inte uttala sig om enskilda fall men har koll på vad som gäller generellt.
– Det är inte ovanligt att hyresvärdar frågar efter en deposition och att de tar av den för att åtgärda skador som en hyresgäst gjort. Däremot får pengarna inte gå till att hålla en lägenhet i brukbart skick. Det ska hyresvärden stå för kontinuerligt och inte betalas av en enskild hyresgäst. Hyresgästen ska inte heller behöva återställa till nyskick vid en flytt utan normaltslitage som blir av att man lever i en lägenhet ska hyresvärden betala. Går man till exempel på ett golv i tio år ska man inte behöva betala för en ny golvmatta men har ens katt rivit i tapeterna kan man behöva betala för skadorna. När man lämnar en lägenhet ska det däremot vara kliniskt rent överallt och är det inte det har hyresvärden rätt att anlita en städfirma som man får betala.
En hyresgäst kan sätta upp hyllor, tavlor och måla om utan att behöva betala för ett återställande om det är fackmannamässigt.
– Men har man stänkt och kladdat kan man få betala för att det ommålat. Om hyresvärden skickar en faktura som man tycker är vansinnig och kan man ta ärendet vidare till domstol. Där måste hyresvärden bevisa att det är just den här hyresgästen som ligger bakom skadorna. Har hyresvärden däremot redan fått pengarna i sin hand kan det vara svårt att få tillbaka dem. Hyresgästen måste nästan stämma hyresvärden på pengarna.