Är unik på företag som växer med personal och fordon

Amanda lämnade Gotland för att bli första kvinnliga kranbilsföraren på Jinert i Hultsfred. Nu har företaget vuxit med både personal och nytt fordon, som klarar helt andra förutsättningar.

Amanda Kryeziu Westin kör Jinerts nyinköpta och största kranbil i Hultsfred– en koloss på 30 ton. Till höger om henne företagets första lågbyggda kran som går på larver.

Amanda Kryeziu Westin kör Jinerts nyinköpta och största kranbil i Hultsfred– en koloss på 30 ton. Till höger om henne företagets första lågbyggda kran som går på larver.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred2021-04-06 06:00

Företaget köptes upp av Jinert 2011 och i dag är Hultsfredsdepån en av 18 i landet.

Bland de största kunderna nämns grannen IKEA Industry och Ljunghäll i Södra Vi. Och man har två man på heltid på OKG, där två reaktorer rivs.

– När pandemin slog till trodde jag att det skulle betyda "god natt" för företaget, men det blev det motsatta. Vi har fått ännu bättre snurr på verksamheten, säger arbetsledare Peter Rauch.

Framför allt har man sett en tydlig ökning på tunghanteringssidan, med industri- och maskinflytt, maskinmontage och demontering.

– Vi behövs vare sig företag investerar i nya maskiner, det är mycket sådant nu, eller ska tömmas vid en konkurs. Medan privata kunder vill ha hjälp med allt ifrån att lyfta ut kassaskåp till att lyfta på plats spabad och lekstugor.

undefined
Amanda är ensam tjej och en av tre kranbilsförare på Jinert i Hultsfred som både nyanställt och investerat i nya fordon. "Det är företagets första eldrivna och helt nyligen blev vi ISO-certifierade", säger arbetsledare Peter Rauch.

Det har inneburit att företaget både nyanställt, så nu blir man tolv, och investerat nio miljoner kronor i ny kran och kranbil, som förövrigt är företagets första eldrivna. 

– Genom att kranen är lågbyggd och går på larver kommer den in på ställen där lastbilar inte tar sig in. Det finns tre i Sverige och det här är första på Jinert. Vi har märkt av en efterfrågan, så jag hoppas satsningen ska betyda mer jobb, säger Peter Rauch.

Den nya kranbilen, som även är depåns största – en koloss på 30 ton körs av 23-åriga Amanda Kryeziu Westin.

Hon lämnade Gotland för att bli en av tre kranbilsförare i Hultsfred.

– Jag gick transportgymnasiet och körde sopbil på Gotland, men kände att jag ville göra något helt annat. När jag kom hit hade jag knappt sett en kran, så de fick en riktig "fågelunge" att lära upp. Jag trivs jättebra och uppskattar att jag fått möjligheten och förtroendet att köra den nya kranbilen, säger Amanda som är den första och hittills enda kvinnliga kranbilsföraren i Hultsfred.

Vad har du mött för reaktioner?

– Jag tycker det har fungerat bra, men det är ett mansdominerat yrke så vissa kunder var lite skeptiska i början när det kom en tjej. Det var en del syrliga kommentarer innan de lärde känna mig, nu tycker de bara det är roligt, säger Amanda.

Enligt Peter Rauch är det svårt att locka kvinnor till branschen.

– Det är ett tungt jobb, även när man kör kranbil och i synnerhet inom tunghanteringen där vi nu utökar med en anställd. Där krävs en viss fysik, så till den tjänsten var det bara manliga sökande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!