Hon och sju andra frÄn FrÀmsteby utanför Vena dök upp pÄ mÄndagskvÀllens fullmÀktigemöte. I hopp om att vÀcka politikerna, och fÄ dem att satsa pÄ en gÄng- och cykelvÀg mellan FrÀmsteby och Vena.
â Vi har ingen trygg boendemiljö och det Ă€r direkt livsfarligt att gĂ„ till Vena. Det finns varken avsedd yta för cyklister eller fotgĂ€ngare eller en vĂ€gren att hĂ„lla sig till, sĂ„ riskerna Ă€r stora nĂ€r vi mĂ„ste gĂ„ pĂ„ körbanan, sĂ€ger Tina Lahti.
â Samtidigt fĂ„r vĂ„ra barn inte skolskjuts, för att det bara Ă€r nĂ„gon kilometer till skolan, men ingen skulle nĂ„gonsin tĂ€nka sig att slĂ€ppa sitt barn till skolan, sĂ€ger Madelene K Askevik.
VÀg 711 Àr en hÄrt trafikerad vÀg med mycket tung trafik och jobbpendlare. Det Àr 50 pÄ strÀckan, men de boende uppskattar medelhastigheten till 70-80 kilometer i timmen.
Och problemet Àr historiskt.
â I hela 40 Ă„r har det varit diskussion om vĂ€gen, hur farlig strĂ€ckan Ă€r. Och nu Ă€r det dessutom en annan form av bilism, med bĂ„de snabbare och fler bilar.Vi har inte fĂ„tt nĂ„got stöd för vĂ„r oro hos vare sig kommunen eller Trafikverket, som bĂ„da hĂ€nvisar till varandra, sĂ€ger Per JungĂ„ och beskriver problematiken:
â Kommunen ansvarar för vĂ€gen genom Vena som gĂ„r under tĂ€tort, medan Trafikverket ansvarar för vĂ€gen genom FrĂ€msteby som ligger utanför tĂ€tort.
Generationsskifte
FrÀmsteby har genomgÄtt ett generationsskifte och Àr under tillvÀxt i rask takt. För tillfÀllet har byn 27 fastboende hushÄll och sex fritidshus. HÀr bor 19 barn under tio Är.
Efter att ha haft kontinuerliga möten och diskuterat alla möjliga alternativ hoppas man nu att kommunen anlÀgger en alternativ gÄng- och cykelvÀg nedanför byn, mot Äkermarken, som sedan ansluter till vÀgen i Vena dÀr trottoaren börjar.
â Ăven om vĂ„rt förslag egentligen bara löser en del av problemet, eftersom de flesta av barnen Ă€ndĂ„ mĂ„ste korsa vĂ€g 711 för att ta sig till en gĂ„ng- och cykelvĂ€g, anser vi att vĂ„rt förslag Ă€r ekonomiskt försvarbart och den bĂ€sta lĂ„ngsiktiga lösningen.