Arkitekt ger sofforna ny skepnad

Järnforsens Stoppmöbler kommer presentera sex gamla soffmodeller i ny skepnad på möbelmässan. Plus en helt ny modell.
Målet är 3 500 fler sålda soffor på två år.

Soffan Brighton och fem andra modeller utvecklas inför möbelmässan. Joakim Selin har tagit arkitekten Fredrik Hansson från firman Okidoki till hjälp med produktutvecklingen. Foto: Charlotte Madestam

Soffan Brighton och fem andra modeller utvecklas inför möbelmässan. Joakim Selin har tagit arkitekten Fredrik Hansson från firman Okidoki till hjälp med produktutvecklingen. Foto: Charlotte Madestam

Foto:

Hultsfred2017-01-13 08:05

Till sin hjälp har man tagit Göteborgska arkitektkontoret Okidoki vars delägare Fredrik Hansson besökte den anrika möbelfabriken för att justera, uppdatera och lyfta vissa modeller så de funkar designmässigt utifrån dagens behov och hur folk vill leva sitt liv.

I skuggan av de stora möbelföretagen, där IKEA har tätpositionen, har de mindre svårt att överleva.

- Det finns inte många små möbelföretag likt Järnforsens Stoppmöbler och de flesta små som finns håller på att gå under, säger Fredrik Hansson bekymrat.

Men nu hoppas och tror han att kravet på kvalité kommer bli allt viktigare. Inte minst hos den yngre generationen.

- Jag tror branschen kommer att förändras, framför allt utifrån hur unga handlar möbler. Jag tror unga beredda att betala mer för starkare och tydligare varumärken man gillar.

Fredrik Hansson drar paralleller med mat där efterfrågan på ekologiskt och närproducerat styrt om hela restaurangbranschen. Det hoppas han få se också inom möbelbranschen. Att kvalité efterfrågas före priset.

- För priset har vi aldrig kunnat konkurrera med, tillägger han.

Under Fredrik Hanssons besök i Järnforsen koncentrerade man sig på sex bäddsoffor som genomgick en produktionsförbättring inför möbelmässan den 7-11 februari. Gamla modeller uppdaterades exempelvis med mer skum och annan stomme av bättre träkvalité.

- Det handlar mycket om hur det känns att sitta i och ta i en soffa, säger Fredrik Hansson.

Ritningar skickades fram och tillbaka, man sågade i soffor och armstöd designades om för att ge sofforna en ny skepnad. Allt med målet att sälja bättre.

Och trots att tidsschemat är tight värre resulterade dagen dessutom i en helt ny soffmodell.

- Under 2016 sålde vi 4 500 soffor. Nästa år hoppas vi antalet ska växa till 6 000 och till 8 000 året efter det, säger VD Joakim Selin som ser fram emot möbelmässan med spänning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om