Armaturen Linea vann juryns hjärtan

Glamox Luxo har fått ett av världens mest prestigefyllda designpris.
Det är lampan Linea som förärats med den världsomfattande utmärkelsen Red Dot Award.
Verkligen jätteroligt och hedersamt, säger Stefan Pettersson, ansvarig konstruktör. Extra kul är det att den utvecklats här i Målilla.

Foto:

Hultsfred2016-10-15 11:30

Utmärkelsen Red Dot Award har delats ut sedan 1955 i kategorin produktdesign.

I år hade juryn, som består av 40 utvalda experter inom området, inte mindre än 5 200 ansökningar att bedöma.

En av dem var Glamox Luxos golvarmatur Linea, som föll juryn i smaken sedan kriterierna innovation, kvalitet, funktionalitet och miljöpåverkan bedömts.

- Ser man till den produktkategori, som Linea hamnar inom, var det i år dessutom bara två produkter som belönades med en Red Dot. Varav Linea var den ena, säger Stefan Pettersson, med uppenbar glädje i rösten.

Det är i sin roll som konceptdesigner och produktutvecklare som Stefan Pettersson varit ansvarig konstruktör för Linea.

Det är produkten som får utmärkelsen, men givetvis står det ett helt team bakom, som har bidragit till resultatet. Inte minst här vid fabriken i Målilla, där den tillverkas vid en helt ny produktline. Och många av de ingående komponenterna kommer dessutom från närområdet.

Armaturen Line började som ett koncept redan 2013, då Glamox Luxo för första gången bjöd in flera designbyråer att lämna in förslag på en ny lampa, med ganska fria riktlinjer.

Det företag man tyckte bäst hade förstått produktidén fick förtroendet att jobba vidare med utvecklingsarbetet tillsammans med Glamox Luxo.

Efter ett och ett halvt år stod Line klar, sedan konstruktion och design fått gå hand i hand.

Företagen får själva anmäla egna produkter till designtävlingen, berättar Stefan Pettersson. Men då alla företag som söker Red Dot är medvetna om den hårda konkurrensen, söker man bara om man har ett bra case och en helhetshistoria bakom produkten.

Glamox Luxo har sökt en gång tidigare, men inte lyckats. Dock har man jobbat med design mer målmedvetet de fem senaste åren, vilket förstås ökar förutsättningarna att vara med på den här typen av utmärkelser.

I dag exporterar vi 90 procent av den här typen av produkter till tyska marknaden. Men vi växer allt mer i Norden, inte minst i Norge, berättar Stefan Pettersson, som dessutom kunde glädja sig åt att Glamox Luxo i dagarna utnämnts som så kallat "Superföretag" av Veckans Affärer.

För att komma med på listan ska man haft hög lönsamhet och hög tillväxt fyra år i rad.

Bara 580 stycken, eller cirka en tiondels promille av Sveriges företag platsar på listan. Och Glamox Luxo tog hem plats 23, det är fantastiskt roligt, säger VD Magnus Antonsson. Det ger inga intäkter för framtiden men det visar att vi är ett företag och en koncern som har siktet inställt på tillväxt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om