En
man från Hultsfreds kommun har vänt sig till ARN, i hopp om att få hjälp mot en bilfirma
i Uppsala.
I
augusti förra året upptäckte han att eluppvärmningen inte fungerade i
passagerarsätet på den bil han köpt fem månader tidigare.
Han vände sig dock inte till bilfirman, där han köpt bilen, med krav om reparation förrän i november. Han trodde att han hade två års garanti och hade därför inte haft så bråttom, uppger han.
Anspråk för sent
Säljaren svarar för fel i en vara som fanns vid köpet, men bilfirman
motsatte sig kravet mot bakgrund av att mannen inte gjort något anspråk inom sex månader från köpet.
”Trots
att han säger sig ha upptäckt felet inom denna tid. Det ser vi som högst märkligt”, skriver
bilfirman i sitt svar till ARN. Man reagerar också på att mannen säger sig ha upptäckt felet med värmen i augusti, och inte i mars när han köpte bilen, vilket borde varit mer troligt med tanke på temperaturen anser man.
ARN
går på bilfirmans linje och avslår mannens krav på att ersättas med 2 323 kronor
för reparationen