Åtta av tio får jobb efter två år på Digital Mediadistribution

Mer än 80 procent av dem som går KY-utbildningen Digital Mediadistribution i Rock Cityhuset får jobb efter sina två utbildningsår.
- Vi gläds också över att allt fler personer här ifrån söker utbildningen, säger utbildningsledare Thimmie Englund.

Åtta av tio på Digital Mediadistribution, där Thimmie Englund är utbildningsledare, får jobb sedan de slutfört utbildningen. Foto: Charlotte Madestam

Åtta av tio på Digital Mediadistribution, där Thimmie Englund är utbildningsledare, får jobb sedan de slutfört utbildningen. Foto: Charlotte Madestam

Foto:

Hultsfred2007-04-25 06:39

Det har egentligen aldrig varit svårt att fylla de 25 platserna på utbildningen Digital Mediadistribution, som startade som en arbetsmarknadsutbildning 1999.
Numera är utbildningen väl omtalad, av både studenter och företag som till och med kontaktar Thimmie Englund för att knyta kontakter med studenter som man vill anställa efter utbildningens slut.
- Det känns riktigt, riktigt roligt, säger han. Och det är inte vilka jobb som helst de får, utan de är verkligen kopplade till utbildningen.
Det betyder jobb inom mediebranschen, oftast inom musik- eller mobilbranschen. Kanske på ett skiv- eller produktionsbolag, eller på en webbyrå.
Utbildningen är som sagt eftertraktad. Numera går det fyra sökande på varje plats och söktrycket ökar också rent lokalt.
- Det har nästan varit det svåraste, att locka studenter lokalt, säger Thimmie Englund. Av 24 studenter i ettan är bara tre från Hultsfred-Vimmerby.
- Vi har annars studenter, allt mellan 18 till 37 år, från Ystad i söder till Östersund i norr, många från Stockholm, Göteborg och Malmö.
Någonting Thimmie Englund däremot inte förstår är varför utbildningen alltid varit så mansdominerad.
- Hade det varit en svetsutbildning hade jag förstått, men Digital Mediadistribution...
Så han satsade på att marknadsföra utbildningen "mjukare" förra året. Och det har gett resultat. I år är det rekordmånga tjejer som sökt. Faktiskt hälften så här långt, med drygt tre veckor kvar till sista sökdag.
Ingen söker dock på betyg, huvudsakligen. Thimmie Englund har kontakt med var och en och personen bakom ansökan är betydligt mer intressant än ett MVG i matte, som han säger.
- Sedan är bra betyg ingen nackdel förstås, men det är inte avgörande, tillägger han.
Det vimlar av medieutbildningar i landet.
Det som gör Digital Mediadistribution så unik är det fina samarbetet med Hultsfredsfestivalen. Bland annat filmar studenterna och livesänder från Rookiescenen och man hjälper även till med Lunarstorms hemsida.
- Vi försöker så långt det bara är möjligt att göra "riktiga" jobb. Vi ska exempelvis hjälpa till med reportage och publikbilder, som ska visas på storbildsskärmen på speedwayen.
- Så kallade skarpa case, tillägger han. Från start till mål. Det lär man sig så väldigt mycket mer på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om