Senast socialnämnden mätte hemtjänstens tid hos brukarna var 2013. Alla såg inte på det med blida ögon.
– Klart att det inte går att få helt rättvist, situationen varierar ju vecka till vecka och det fanns många gånger förklaringar. Så det gav aldrig den effekten att man jobbade annorlunda, utan det kunde snarare vara en besvikelse bland personalen, för vi gör ju inte tidmätning inom andra arbetsgrupper, säger Per-Inge Pettersson.
Trots det togs ett beslut för ett år sedan, att en ny mätning skulle göras den här våren, för att få en jämförelse. Frågan lyftes i samband med att man diskuterade olika åtgärder för att få en budget i balans för hemtjänsten som 2018 redovisade ett relativt stort underskott.
– Men vi har kommit fram till att en sådan tidmätning nog inte skulle ge de resultat vi önskar i form av hög kvalitet och ett effektivt arbetssätt, säger Per-Inge Pettersson och fortsätter:
– På flera olika sätt har vi lagt tryck på att få en bättre ekonomi, och vi vet samtidigt att det kritiseras att brukarna tvingas möta för många ansikten. Så på senaste mötet togs ett enhälligt beslut att istället göra mätningar med fokus på kontaktmanskap och personalkontinuitet. Vi har sett det att ekonomi och kvalité i regel hänger ihop. Så vi är rädda för att tappa fokus på annat, om vi kommer med tidsmätningen.
Något som välkomnas av socialchef Ann-Gret Sillén.
– Jag håller helt med. Mätningen vi gjorde senast 2013 har vi inte gjort mycket med, så jag är jättenöjd med politikens beslut att lägga fokus på kontaktmanskap och personalkontinuitet istället, säger hon.