Det var just där Leif Hasting hade sitt kontor det symboliska rivningstaget togs. Och där bakom väggen byggde han och kollegorna ubåtsbatterier åt Försvarets materielverk.
- De börjar med den finaste delen, den senast byggda, konstaterade Leif Hasting där han följde arbetet på behörigt avstånd. Det är inte utan än att det känns lite vemodigt.
"Är tragiskt"
På den tiden det begav sig fanns det elva ubåtar i Sverige, som försågs med batterier från Varta och Tudor. Batterierna vägde 180 ton och tog upp emot ett år att göra.
- Egentligen är det tragiskt att fabriken lades ner. Det var en bra arbetsplats och vi gick hela tiden med vinst. Nu är den ett minne blott, sa Leif Hastingm, som fick smeknamnet doktor Leif i och med att han blev inkallad när det blev fel på ett batteri i en ubåt.
Började i växeln 74
Leif Hasting deltog i första rivningstaget tillsammans med hustrun Lena, som även hon har ett förflutet på Varta.
- Det hann bli 25 år här. Jag började i växeln 1974 och slutade som ansvarig för enheten på Storgatan. När Varta lade ner följde jag med över till nya Hawker, så sammanlagt jobbade jag 39 år i företaget.