Bankomaten tar kundernas kort: "Så ska det inte vara"

Gunnar och Gretel Lindgren i Hultsfred har båda drabbats av den tjuvaktiga bankomaten i Gallerian i Hultsfred.

"Först tog automaten mitt kort. Sedan försökte den ta min frus". Gretel och Gunnar Lindgren slår larm om bankomaten i gallerian, som försöker stjäla bankkorten för kunderna. "Det är inte bara vi som drabbats, det är flera"

"Först tog automaten mitt kort. Sedan försökte den ta min frus". Gretel och Gunnar Lindgren slår larm om bankomaten i gallerian, som försöker stjäla bankkorten för kunderna. "Det är inte bara vi som drabbats, det är flera"

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2023-07-21 12:00
undefined
"Först tog automaten mitt kort. Sedan försökte den ta min frus". Gretel och Gunnar Lindgren slår larm om bankomaten i gallerian, som försöker stjäla bankkorten för kunderna. "Det är inte bara vi som drabbats, det är flera"

– Först tog den mitt kort, säger Gunnar Lindgren, dagen efter försökte den ta min frus också.

– Ja, säger Gretel Lindgren, men jag hörde hur det började rassla i maskinen redan innan hon börjat slå sin kod så hon tryckte på "avbrytknappen" flera gånger.

Det fick maskinen att ge upp och lämna tillbaka kortet. Om än ytterst motvilligt. 

– Så jag fick tillbaka kortet, säger hon, men jag törs inte stoppa det tillbaka i maskinen för att ta ut pengar.

Lyckligtvis är det dock ett kort som går att handla för i affären, så helt "handlingsförlamade" är det inte över helgen som kommer.

– Och jag får väl parasitera på henne så länge, skämtar Gunnar Lindgren.

undefined
Gretel Lindgren i aktion. Av omtanke om andra, både äldre och turister, som använder kontanter gick hon i på Coop intill, och lånade papper och penna för att sätta upp varningsskyltar.

I förhoppning om att rädda fler från att bli av med sina kort gick de in på Coop och lånade papper och penna för att sätta upp varningslappar på den "tjuvaktiga" maskinen. I en förhoppning att inte fler ska drabbas. 

– Det är ju många som är äldre än vi som använder automaten, säger Gretel Lindgren. Och här är också många turister i trakten.

– Ja och det är inte roligt att bli av med kortet på semestern, säger Gunnar Lindgren. Jag fick åka till Silverdalen för att beställa ett nytt. Men är man inte härifrån kanske man inte känner till den möjligheten.

De har också ringt företaget Bankomat AB som äger maskinerna, bara för att få veta att det tar några dagar innan maskinen blir lagad.

undefined
Så av omtanke om andra kunder och deras kort blev det så att säga lapp på luckan.

– Så ska det naturligtvis inte vara, säger Johan Nilsson på företaget Bankomat AB.

– Att apparaten behåller kortet kan hända någon gång, men det är inget vanligt fel, fortsätter han. Men det händer.

Han förklarar att det är en inbyggd säkerhetsfunktion, som träder i kraft om kunden så begärt. Exempelvis om kortet är stulet, eller borttappat. 

– Men det kan också vara ett tekniskt fel som gör att den behåller korten.

På sin hemsida berättar företaget att kort som maskinen behållit makuleras automatiskt och därför får kunden vänta sig till sin bank och beställa ett nytt.

Maskinerna i Galleriagången har inte haft någon bra vecka. I tisdags slogs pantautomaten, strax intill, ut av en cybertattack mot leverantörsföretaget Tomra. Den maskinen är dock i drift igen. 

Bankomateni fråga är nu avstängd i väntan på reparation. 

– Det är en kortläsare i maskinen som är felaktig och det gör att den behåller kundens kort, säger Johan Nilsson, och när den behållit ett visst antal kort stänger den av, och felanmäler sig själv.

Kortläsaren är planerad att lagas under fredagseftermiddagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!