Bättre betyg för bygglovshantering
Hultsfred placerar sig på plats 67 av de 171 kommunerna, när det gäller servicen till företag. När SKL nu presenterat sina öppna jämförelser visar det sig att företagsklimatet blivit bättre.
De områden som är med i mätningen är Brandskydd, Bygglov, Markupplåtelse, Miljö- och Hälsoskydd, Livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
Dock finns några delar där som Hultsfred inte fått betyg i från företagen, eftersom man fått in för få svar för att det ska vara pålitligt.
Totalt når miljö- och byggnadsförvaltningen ett NKI (Nöjd Kundindex) på 65, vilket motsvarar godkänt.
När det gäller delen Bygglov får man till och med lite bättre betyg än tidigare.
– det är roligt att företagen upplever vår service bättre, vi har korta handläggningstider inom bygglov nu och vi arbetar på att det ska fortsätta vara så, säger miljö- och byggnadschefen Anders Helgée.
När det gäller livsmedel blir dock betyget något lägre än förra året. Vilket beror på att avdelningen varit underbemannade under en stor del av 2017.
– Kompetensförsörjning är en stor utmaning för oss, säger Anders Helgée. Det har varit svårt att hitta rätt personer.
Miljö- och byggnadsförvaltningen är med i servicemätningen Löpande Insikt och utifrån de resultaten jobbar med med utveckling och förbättringar. Som till exempel ökad tillgänglighet och effektivitet.
– Vi håller på att ställa om och bli en servicemyndighet, säger Helgée, vi arbetar på att ta fram E-tjänster inom bland annat bygglov. Dessutom har vi gjort en omorganisation inom administrationen för att öka tillgängligheten och den ska snart träda i kraft fullt ut, fortsätter han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!