Men - inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.
– Det blir bättre och bättre, säger nämndens ordförande Pär Edgren (M), och ambitionen är att det ska bli ännu bättre.
Men det är samtidigt tufft för eleverna. Klara Gustafsson Källström och Ella Johansson har precis börjat i nian på Albäcksskolan och de känner att nu är det allvar. Betygsstressen lurar i vassen.
– Det gäller verkligen att få bra betyg så man kommer in på det gymnasieprogram man vill, tycker Ella Johansson, som siktat in sig på Fordon Transport, det kanske mest populära programmet. Eller kanske något byggprogram.
– Där är konkurrensen stenhård om platserna säger hon.
Hon ser de här programmen som en bra väg att gå för att få jobb direkt efter gymnasiet.
– Jag vill börja jobba direkt, säger hon.
Klara Gustafsson Källström har siktet inställt på samhällsprogrammet, ett bra avstamp för vidare studier. Och även här krävs det bra betyg för att komma in.
– Så visst känner jag av en viss betygspress, säger hon.
Kurvan för måluppfyllelse, alltså att nå målen i alla ämnen visar att 70 procent av de som slutade nian i våras klarade uppgiften. Vilket är betydligt bättre än året innan, då det var 62 procent som klarade sig. Statistiken visar också att det ser bättre ut i både sjuan och åttan.
Av de elever som gick ut nian på Albäcksskolan i våras är 78 procent behöriga till gymnasiet. Det kan jämföras med 68 procent året innan. Betygen för eleverna i sjuan och åttan är också högre. Ja även i årskurs sex pekar kurvan uppåt.
– Kurvan brukar vika av neråt när eleverna börjar sjuan, säger Martin Snickars, men sedan vänder den uppåt igen.
För årets sjundeklassare pekar kurvan brant uppåt för vårterminen.
– Det är flera faktorer som samverkar bakom den här utvecklingen, säger Martin Snickars. Vi har en stabil personalsituation och flera behöriga lärare. Samtidigt har vi inte så många asylsökande elever längre. Det gör att det blir mindre rörlighet i klasserna. Det skapar en lite lugnare situation i klassrummen.
Samtidigt jobbar man också mycket med fortbildning av lärarna för att de ska hålla sig ajour med utveckling och forskning.
Även elevernas meritvärde ökade, och ett medelvärde för de som slutade nian i våras ligger på 200. Maxpoängen är 320. Men då krävs högsta betyg i alla ämnen.