Det säger Mats Malmqvist som äger däckfirman tillsammans med Peder Magnusson sedan 2016.
Han har sett varningen från branschen och bekräftar att den är befogad.
– Det är klämrisken, att man kan orsaka kortslutning när bilen lyfts, som är bra att påminna om. Kablarna ligger i balken innanför tröskeln och kläms de kan bilens batteri skadas och på sikt börja brinna.
Än är det ganska ovanligt med elbilar här, även om det ökar lite hela tiden. Och Mats Malmqvist säger sig ha sett folk lyfta sina elbilar fel, när däcken ska bytas.
– Nu går vi in i säsong, första snön eller halkan brukar bli startskottet, ingen vill åka på dubbdäck längre än man behöver, så många är ute i sista stund.
Mats Malmqvist vill dock tipsa om att gärna lägga på däcken i god tid.
– Däcken ska gärna rulla lite innan det blir halt, då kommer de liksom i form och mjukas upp. Då får man bästa effekt. Däcken får en hård yta när de står, och behöver ruggas upp.
Men – viktigaste tipset är ändå att lyfta bilen på rätt punkter, det gäller inte bara elbilar.
– Alla bilar har lyftpunkter, är man osäker på var de sitter kan man kolla instruktionsboken. Från 2010 har nästan alla bilar någon form av TPMS-system, som håller koll på däcktrycket. Det har gjort det svårare att byta däck på nyare bilar, så det blir allt vanligare att ägarna vänder sig till verkstäder. Både av säkerhetsskäl och bekvämlighet.