– Jag brukar säga att det är en snällare form av bilracing än dragracing. Vi struntar i tiden, vilket gör att du kan starta lugnt och sedan gasa på. Det vi är intresserade av är sluthastigheten, säger Johan Gräf.
Han är grundare till 804 meter, som även kallas half mile racing. Fyra gånger per år arrangeras tävlingen på Hultsfreds flygplats.
– Vi ser Hultsfred lite som vår hemmabana.
Förutom att anläggningen är välskött ligger den inte i närheten av bebyggelse, vilket är en fördel i racingsammanhang.
– Ni har en av Sveriges absolut finaste banor.
331,91 kilometer i timmen är rekordhastigheten på 804 meter.
– Rekordet sattes i Uppsala, där vi kommer att köra nästa söndag. Då tror vi att det kanske blir nytt rekord, säger Johan Gräf som berättar att det nuvarande rekordet sattes med en Audi R8 Twin Turbo.
Bland deltagarna i Hultsfred fanns inga sådana fartvidunder.
– Det är extremt snabbt att köra 300, så jag tror inte att någon mäktar med det.
En av bilförarna var Kjell Möller från Hörby som rattade en Corvette C6. Han hade kört två rundor när Vimmerby Tidning träffade honom på banan.
– Det gick bra. Jag kom upp i 220–230, säger Kjell Möller som alltid har varit motorintresserad.
– Det som lockar är adrenalinkicken och kraften.
Även den som inte har råd med en dyr bil kan få uppleva adrenalinkicken på 804 meter.
– Går man bara fram och frågar lite artigt får man hänga med som passagerare. Det här är roligare än Gröna Lund eller Liseberg, säger Johan Gräf.
På frågan hur de garanterar säkerheten säger han att de alltid har ett godkännande från polisen. Passagerare får köpa en olycksfallsförsäkring för att kunna åka med lagligt i bilarna.
– Jag skulle säga att vi är en av få som följer reglerna fullt ut.
Hur ofta händer det olyckor?
– Väldigt sällan, vi har aldrig varit med om det. I och med att vi bara kör rakt fram har vi inte några skarpa inbromsningar eller någonting som kan ställa till det. Det är 1 200 meter bromssträcka, så även om bromsarna skulle brinna hinner man få ner farten. Sedan finns det en jättefin avåkningszon här, så även om olyckan skulle vara framme blir det aldrig livsfara, säger Johan Gräf och tillägger:
– Säkerheten för oss är A och O. Jag skulle säga att det är betydligt säkrare att åka med här än att åka med på rally.