Bilidrott på dator

Det är racing som på riktigt. Eller i alla fall så nära det går att komma på konstgjord väg. Banorna är exakt efter originalen. Bilarna är exakta. Motorljudet, vibrationerna i ratten...

Close racing på Anderstorp. Det går fort in i kurvan, bilen framför bromsar. Kontakt. Men i Virtuell racing slipper man bucklor på skärmen...

Close racing på Anderstorp. Det går fort in i kurvan, bilen framför bromsar. Kontakt. Men i Virtuell racing slipper man bucklor på skärmen...

Foto:

Hultsfred2008-03-22 05:05


Du klämmer dig ner i den djupt skålade racingstolen. Ställer in rätt avstånd till ratt och pedaler, sträcker handen bakåt efter sexpunktsbältet.
Det går av gammal vana. I Virtuell Racing behövs varken bälte eller hjälm. Riskerna med den här bilsporten är minimala. Det blir inte ens bucklor på skärmarna.
Och tur är väl det, för det är dataskärmar det handlar om. Ganska kostsamma sådana dessutom.
Jörgen Andersson från Svenska Bilsportförbundet var i torsdags kväll inbjuden till fritidsgården i Hultsfred för att presentera den här nyaste bilsporten. Ja det handlar om så mycket mer än bara ett avancerat dataspel. Bilsportförbundet har tagit till sig den virtuella racingen och upphöjt den till en sport. Med samma dignitet som folkrace och rally.

Simulatorer
Jörgen hade med sig två simulatorer och erbjöd ungdomarna på gården att provköra. Han programmerade in Anderstorpsbanan, och valde ut ett par bilar och sedan var det fritt fram.
Snacka om att kön växte fort. Fritidsgårdsbesökarna var både många och på hugget. Ja man hade till och med bussat in intresserade från de andra fritidsgårdarna i kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om