Det blev en underhÄllande afton, prÀglad av humor och snabba ryck nÀr Johannes berÀttade sin livs historia.
Tittar man i backspegeln mÄste han var en av de fÄ lyckligt lottade som genom bÄde tur och skicklighet nu tycks ha vunnit högsta vinsten.
- Visst har jag haft tur, men det ligger ocksÄ mÄnga Ärs hÄrt arbete bakom den position jag nu sitter i.
29 Är gammal Àger Johannes Sveriges ledande bilnyhetsbyrÄ, som specialiserat sig pÄ tester och provkörningar av nya bilmodeller och den banan kom han faktiskt in pÄ via en anstÀllning pÄ Vimmerby Tidning.
- Jag var bara 17 Är nÀr jag började skriva om nya bilar pÄ tidningen och dÄ hade jag inte ens ett körkort, sÀger Johannes och ler Ät minnet.
Men den hÀr sannsagan börjar lÄngt tidigare.
Entusiast
Redan som liten grabb var han "biltokig" utöver det vanliga och i tonÄren tog han för sig att skriva brev till alla vÀrldens ledande bilfabrikanter.
MÀrkligt nog fick han svar frÄn bÄde Bugatti, Ferrari och Rolls Royce-Àgarna, vilket gjorde att han skapade ett stort nÀtverk av kontakter.
- En dag ringde Expressens motorjournalist och ville fÄ bÄde information och bilder av mig. Dom fick inte komma in i bilfabrikerna, men jag kunde!
Som 18-Ă„ring fick han besöka Bugatti-fabriken och Ferrari i Italien för första gĂ„ngen. Ă
ret efter jobbade han som motorjournalist pÄ TT (Tidningarnas telegrambyrÄ), men dÀr blev han inte lÄngvarig.
- Jag var mer bilentusiast Àn bilkritiker, sÄ dÀrför startade jag min egen firma.
I dag har den enskilda firman vÀxt till ett aktiebolag, som servar alla Sveriges tidningar med information om nya bilar.
- Jag gör det jag Ă€lskar, men det innebĂ€r ocksĂ„ mycket resande, ungefĂ€r 130 utlandsvistelser per Ă„r. ĂndĂ„ har Johannes dragit ned pĂ„ tempot de senaste Ă„ren.
Det Johannes Gardelöf sysslar med mÄste vara en drömvÀrld för en bilÀlskare. Han fÄr intervjua stora profiler och kÀnda bilfabrikörer, testa nya och ofta dyra bilar, resa och bo pÄ flotta hotell.
- Den hÀr vÀrlden Àr full av intriger, mystik och hemlighetsmakeri, precis som i Dallas fast vÀrre.
Johannes hade Ätskilliga "smaskiga" historier att berÀtta, om provkörningar av Bugattis vÀrsta sportbil med 600 hÀstkrafter pÄ en testbana med bevÀpnade vakter, om möten med F 1-stjÀrnan David Coulthard, astronauten James D Cameron eller Ferrari-bossen Pierro Ferrari.
Publiken i Valhall fick ocksÄ höra om hans stora fritidsintresse att samla pÄ modellbilar, reseminnen frÄn mÄnga av jordens hörn och om hans Äsikter om svensk bilindustri.
- Jag tror pÄ dieselbilen. HÀr i Sverige beskattas dom hÄrt, men detta mÄste Àndras, bland annat för miljöns skull. Den vanliga förbrÀnningsmotorns dagar Àr rÀknade. NÀsta generations bil blir den som drivs av brÀnsleceller, en bil som bara gÄr pÄ el och vÀtgas, tror bilentusiasten Johannes Gardelöf. Avgaserna Àr sÄ rena att man kan dricka vattnet som kommer ur avgasröret!
Du kan lÀsa Johannes Gardelöfs motorartiklar under sektionen
Bilintresset gav Johannes en plats i förarstolen
Den sista kulturkvÀllen pÄ Valhall besöktes av Johannes Gardelöf, MÄlilla-killen vars stora bilintresse fört honom rakt in i vÀrldens modernaste bilfabriker, till F1-stall och bland vÀrldsvana förare av snabba och dyra bilar.
Johannes Gardelöf med den Chrysler han tog till Valhall. Jag glömde frÄga om det var hans egen eller en provkörning...
Foto:
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!