2018 installerades de första allmänna laddstolparna i Hultsfreds kommun.
– Vi hade ingen taxa i början. Sedan hade vi ett företag som skulle ombesörja taxorna, men de gick i konkurs, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).
Efter många turer med konkursförvaltare och Eon som tillhandahöll betalportalen fick kommunen intäkterna för 2022–2023.
Under 2024 tecknade kommunen avtal med Vattenfalls betalportal Incharge. Då sattes en taxa som täckte kostnader för betalportal, nätabonnemang och elhandel.
– Vi har nu en taxa som föreslås sänkas lite.
På laddplatser med uttag för 11–22 kilowatt föreslår kommunstyrelsens arbetsutskott att taxan sänks från 6 till 4 kronor per kilowattimme.
På laddplatser med uttag för 50 kilowatt föreslås en sänkning från 6,50 till 5,50 kronor per kilowattimme.
Det finns utrymme för en prissänkning eftersom kommunen tecknat nya elavtal med rörligt elpris. Tidigare var det fasta priser.
Lars Rosander menar att taxorna anpassas till de faktiska kostnaderna.
– Elpriset är inte så högt som det var för några år sedan, säger han.
Om förslaget godkänns av kommunfullmäktige kan de nya taxorna börja gälla den 25 mars.
I dagsläget finns 18 allmänna laddstolpar i Hultsfreds tätort, fyra i Målilla, en i Vena och en i Järnforsen.
Fullmäktige får även ta ställning till en motion om en laddstationsstrategi. Arbetsutskottet föreslår att motionen avslås. Rosander påpekar att privata aktörer numera bygger laddplatser i större utsträckning.
– Det har kommit annan lagstiftning också som gör att det inte finns något behov av en särskild kommunal strategi för laddinfrastruktur.