Brandflyget gör tre pass om dagen: "Det är tufft"

Brandrisken klassas just nu som extremt stor. Brandflyget är uppe i luften tre gånger om dagen. Vimmerby Tidning följde med när ett team från Hultsfreds flygklubb spanade efter skogsbränder.

Håkan Samuelsson och Mikael Wall är två av medlemmarna i Hultsfreds flygklubb som gör uppdrag för brandflyget i länet.

Håkan Samuelsson och Mikael Wall är två av medlemmarna i Hultsfreds flygklubb som gör uppdrag för brandflyget i länet.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-06-15 18:00

– Nu ser man redan Blå Jungfrun och en strimma av Öland där ute.

Vi har precis lyft från Hultsfreds flygplats med ett fyrsitsigt plan. Piloten Mikael Wall sitter bakom spakarna. Bredvid sig har han spanaren Håkan Samuelsson. Himlen är molnfri och planet rör sig stabilt genom luften.

På knappt tusen meters höjd syns rökpelaren tydligt. Vi flyger söderut och passerar Målilla och Fågelfors. Röken kommer från en stor skogsbrand vid sjön Allgunnen, norr om Alsterbro.

– Med tanke på röken ser det ut som att det kan vara öppen låga fortfarande, säger Mikael Wall.

undefined
Hultsfreds flygklubb har tio piloter och 12-14 spanare som ställer upp ideellt för brandflyget.
undefined
Skogsbranden norr om Alsterbro beräknades vara cirka 50 hektar stor. Branden bröt ut vid lunchtid i måndags.

Branden upptäcktes redan dagen innan och släckningsarbetet är i full gång. Här behöver inte brandflyget göra någon insats. 

Vi flyger vidare mot Kristianopel i Blekinge där det luktar brandrök. Redan när vi lyfte från Hultsfred var Kristianopel vår destination. 

– Vi fick ett uppdrag från räddningstjänsten att åka dit och titta, säger Håkan Samuelsson.

Men vid Blekingekusten syns inte ett spår av någon brand. Kanske var det röken från Alsterbro som hade spridit sig hit ner.

Mikael Wall vänder planet och vi närmar oss återigen Alsterbro. När vi passerar brandplatsen känns röklukten och vi ser helikoptrar som hämtar vatten i sjön.

Mer turbulens nu. Flygplanet skakar. Vid Århult utanför Oskarshamn får vi syn på något som påminner om brandrök. Men det kan snabbt avfärdas som en dammande bergtäkt.

– När det verkligen brinner är det väldigt tydligt. Man ser det på långt håll, säger Mikael Wall.

Vi fortsätter upp mot Frödinge innan det är dags att återvända till Hultsfreds flygplats. Dagens första pass avslutas utan att Håkan Samuelsson behövt larma SOS om nya skogsbränder.

– Vi började flyga redan i mitten på maj. Det har varit torrt länge nu, säger Patrik Axelsson, samordnare för brandflyget i Hultsfred.

undefined
Efter flygturen återvänder Mikael Wall och Håkan Samuelsson till Hultsfred.

Flygklubbarna i Hultsfred, Västervik, Kalmar och på Öland turas om att ha jouren för brandflyget i länet. De flyger på uppdrag av länsstyrelsen.

– Vi flyger ideellt, säger Patrik Axelsson som berättar att klubben däremot får betalt för att hyra ut sitt flygplan, vilket täcker kostnaderna och ger ett visst överskott.

Vanligtvis flyger inte brandflyget mer än två pass om dagen, men på grund av brandrisken har man utökat till tre pass. Enligt SMHI är risken för bränder i skog och mark just nu extremt stor i hela Götaland.

undefined
Mikael Wall drar ut flygplanet inför dagens första pass.

För brandflygets piloter och spanare börjar situationen påminna om sommaren 2018, då stora skogsbränder bröt ut över hela landet.

– Vi är så redo som vi kan bli, men tufft är det, säger Patrik Axelsson som konstaterar att åsksäsongen inte ens har börjat.

– Drar det fram ett åskoväder kan man nästan räkna med att det brinner på två, tre ställen i länet.

Har ni tillräckligt mycket folk för att flyga tre gånger om dagen?

– Det har vi just nu i alla fall, sedan får man se när det blir semester. Det är trots allt ett ideellt uppdrag. Samtidigt har vi ett bra samarbete oss fyra klubbar emellan. Vi har en gemensam informationsplattform där vi kan fråga de andra om hjälp om det skulle behövas.

undefined
Håkan Samuelsson och Mikael Wall är två av medlemmarna i Hultsfreds flygklubb som gör uppdrag för brandflyget i länet.

Varför väljer ni att göra det här?

– Dels är det bra träning som pilot, dels är det en samhällsinsats. Upptäcker man bränderna tidigt sparar det ofantligt mycket kraft och energi i släckningsarbetet, säger Mikael Wall.

– Jag gör det för att jag tycker att det är så kul att vara uppe i flygplanet. Sedan är det en bra samhällsnytta, säger Håkan Samuelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!